چمدان: عکسی از وضعیت بد نگه‌داری مسجد تاریخی مطلب‌خان خوی در روزهای گذشته دست به دست می‌شود که زدن میخ و آویزان کردن بند رخت را به محراب این مسجد تاریخی نشان می‌دهد.

[caption id="attachment_233112" align="aligncenter" width="750"]مسجد مطلب خان خوی - مساجد تاریخی کشور - جاذبه های گردشگری آذربایجان - بزرگترین مسجد رو باز - بلندترین محراب مسجدهای کشور - آویزان کردن بند لباس بر مسجد مطلب خان عکس: امید شکوهی[/caption]

میرزایی رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوی به تازگی در مصاحبه‌ای با ایرنا ضمن جنجال‌سازی خواندن این عکس‌ها پرده‌ از اتفاق مهم‌تری برداشته است. او گفنه است: تصویر منتشرشده در فضای مجازی مربوط به چند سال گذشته بوده که کارگران مرمتی پروژه به‌ دلیل حضور شبانه روزی در محل بدون توجه و اطلاع سرپرست پروژه اقدام به عملی ناشایست (آویختن لباس) در محراب مسجد کردند که در همان زمان تذکرات قانونی و لازم به پیمانکار مربوطه داده شد.

براساس پیگیری‌های چمدان ادعای مدیر میراث خوی درباره تاریخ این عکس خلاف واقع و عکس مذکور 8 ماه قبل ثبت شده است. اما اهمیت اظهارنظر این مدیر میراثی استان آذربایجان غربی، پرده‌برداری از وضعیت عجیب پروژه‌های مرمتی این استان است. براساس گفته مدیر میراث خوی، کسانی که بر محراب مسجد تاریخی مطلب‌خان میخ زده و بند رخت آویخته‌اند، کارگران مرمت این مسجد بودند. گفته‌ای که این سوال را در پی خواهد داشت که پروژه‌های مرمتی استان آذربایجان غربی براساس چه شرایطی به پیمانکارها واگذار می‌شود که کارگرانی که باید حفاظت و مرمت آثار تاریخی را دنبال کنند با میخ به جان آنها می‌افتند.

بنا به گفته مدیر میراث خوی این تصویر نمادی از وضعیت نگه‌داری آثار تاریخی در استان آذربایجان غربی است. فارغ از اینکه بسیاری از بناها و محوطه‌های ارزشمند این استان رها شده، بناهای شاخصی مانند مسجد مطلب خان برای مرمت نیز به دست کسانی سپرده می‌شود که کارگرانش به جای مرمت با میخ و بند رخت به استقبال بناهای تاریخی می‌روند.

مسجد مطلب خان خوی به عنوان بزرگ‌ترین مسجد روباز کشور از ویژگی معماری بی‌نظیری برخوردار است. ساختمان اولیه مسجد مطلب خان در دوره ایلخانی در بافت مرکزی و قدیم شهر خوی بنا شده است که بر اساس برخی منابع پس از تخریب، یک بار دیگر در حدود ۱۲۵۵ هجری قمری به همت مرحوم مطلب خان از نوادگان شیخ بهایی که زرگر مخصوص نایب السطنه عباس میرزا بود مرمت و تجدید بنا شد از این رو به احترام وی نام مسجد به مطلب خان تغییر یافت.

[related-post id="232505"]
کد خبر 233272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =