تصاویر | ساخت و ساز در حریم درجه یک بنای هزار ساله امامزاده جعفر دامغان ادامه دارد | دامغانی‌ها به میراث فرهنگی معترض شدند

مجموعه امامزاده جعفر (ع) دامغان با قدمت بیش از هزار سال دارای آثاری از دوران سلجوقی و تیموری است. این مجموعه شامل چهار بنای آرامگاه امامزاده محمد از نوادگان امام موسی کاظم، امامزاده جعفر، خانقاه منسوب به شاهرخ تیموری و برج چهل دختران است که همگی در مرکز شهر تاریخی دامغان قرار دارند.

این مجموعه مدتی است درگیر طرح توسعه‌ عمرانی است به طوری که این طرح توسعه در حریم درجه یک این بنای تاریخی در حال انجام است. هر چند مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان پنجم خرداد ماه از توقف این طرح خبر داد اما شواهد گویای این است که این طرح فقط یک روز متوقف بوده و دوباره از سر گرفته شده است. به نظر می‌رسد هیئت امنای این مجموعه در برابر قوانین میراث فرهنگی ایستادگی می‌کنند و حاضر به اجرای قانون نیستند.

سیدهادی احمدی روئینی مدیرکل بافت‌ها و بناهای تاریخی سازمان میراث‌فرهنگی در این زمینه گفت: اجرای طرح توسعه عمرانی، تجاری و خدماتی در حریم این امام‌زاده خلاف قوانین و مقررات میراث فرهنگی است و باید متوقف شود. سازمان میراث فرهنگی، حسب وظیفه‌ای که دارد از شهردار دامغان و هیئت امنای امام‌زاده شکایت کرده اما متأسفانه دادستان دامغان به این شکایت ترتیب اثر نداده است.

احمدی ادامه داد: در نشستی که چند پیش با هیئت امای امام‌زاده و تعدادی از مسئولان داشتیم مقرر شده بود، ساخت و ساز متوقف و طرح جامعی از سوی اوقاف به میراث فرهنگی ارائه شود اما تنها ۲۴ ساعت کار متوقف بود و بعد از ۲۴ ساعت عملیات اجرایی از سر گرفته شد.

جمعی از فعالان فرهنگی - اجتماعی و تشکل‌های مردم‌نهاد نیز ۶ تیرماه ۹۸ با حضور در اداره میراث فرهنگی شهرستان دامغان نسبت به ادامه ساخت‌وساز در این محوطه تاریخی اعتراض کردند و خواستار پیگیری جدی‌تر متولیان و مسئولان شدند.

تصاویر زیر که در روزهای اخیر گرفته شده است نشان می‌دهد این ساخت و ساز در حریم درجه یک مجموعه امامزاده جعفر (ع) دامغان در حال انجام است.
 

امامزاده جعفر دامغان


 

امامزاده جعفر دامغان


 

امامزاده جعفر دامغان


 

امامزاده جعفر دامغان


 

امامزاده جعفر دامغان


 

امامزاده جعفر دامغان


تصاویر: ایرنا

کد خبر 233115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =