چمدان: خانه تاریخی ساری اصلانی با مساحت ۸۳۷ متر اثری متعلق به اواخر عهد قاجار است که توسط عبدالحسین خان ساری اصلانی در محله قدیمی «درعمارت» شهر کنگاور بنا شده است. این خانه یازدهم تیر ماه دچار آتش سوزی شد که به گفته معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه به بنا آسیبی وارد نشد و فقط علف‌های هرز و تعدادی الوار داخل محوطه آتش گرفتند.

[caption id="attachment_232883" align="aligncenter" width="640"]خانه ساری اصلان وجود دو لاستیک در انبار تیرهای چوبی برای شعله‌ور شدن آتش که در روزهای قبل وجود نداشته دلیلی بر اثبات تعمدی بودن این آتش سوزی است[/caption]

فاطمه خدادادی رئیس میراث فرهنگی کنگاور نیز با اشاره به آتش سوزی در بخشی از خانه تاریخی ساری اصلانی گفت: کارشناسان آتش نشانی شهرداری کنگاور پس از بررسی جزئیات این آتش سوزی در گزارشی به میراث فرهنگی بر تعمدی بودن این حادثه توسط شخص یا اشخاصی ناشناس تاکید کردند.

وی  اضافه کرد: فرد یا افرادی با وجود تعویض قفل‌های این خانه در روزهای اخیر توسط نماینده میراث با سوء نیت اقدام به آتش سوزی این خانه تاریخی کرده‌اند.

فاطمه خدادادی تاکید می‌کند: وجود دو لاستیک در انبار تیرهای چوبی برای شعله‌ور شدن آتش که در روزهای قبل وجود نداشته دلیلی بر اثبات تعمدی بودن این آتش سوزی است.

وی با بیان اینکه در این آتش سوزی خسارت جزئی به این خانه تاریخی وارد شده است گفت: به یکی از پنجره‌ها و بخشی از شرق دیواره شمالی آسیب جزئی وارد شده و بخش غربی بنا که در سال گذشته مرمت و بازسازی شده هیچ خسارتی ندیدهی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی کنگاور با اشاره به اینکه تاکنون مکاتبات زیادی توسط میراث فرهنگی برای جذب اعتبار مرمت این خانه قاجاری صورت گرفته است گفت: سال گذشته با اعتبار ۹۰ میلیون تومان بخش غربی این خانه توسط میراث فرهنگی مرمت و بازسازی شد.

خدادادی با اشاره به اینکه بخشی از خانه ساری اصلانی در اختیار اوقاف و بخشی از آن هنوز در اختیار مالک است، خاطرنشان کرد: ضروری است خانواده مالک بنا و اداره اوقاف برای تأمین اعتبار جهت مرمت بخش شمالی خانه پای کار بیایند.

به گزارش چمدان، ساری‌اصلان به معنای «شیرزرد» لقبی بود که شاهان قاجار به بعضی نزدیکان خود به سبب شجاعت و دلاوری اعطا کردند.
کد خبر 232871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =