مصر خواستار لغو حراج مجسمه توت‌عنخ‌ آمون شد | انگلیس اثر باستانی مسروقه از مصر را حراج کرد

چمدان: بی‌بی‌سی نوشت: مصر از حراج کریستی خواسته بود تا فروش یک نیم تنه ۳۰۰۰ ساله متعلق به توت‌عنخ‌آمون از فراعنه مصر باستان را متوقف کند. وزیر خارجه مصر مدعی شده که این مجسمه احتمالا در دهه ۱۹۷۰ میلادی از معبدی به سرقت رفته باشد.

اما گاردین نوشت: با وجود اعتراض رسمی از سوی مصر این اثر تاریخی در انگلیس به حراچ گذاشته شد و در حراجی لندن به فروش رفت.

یک مجسمه باستانی از جنس سنگ کوارتز که سال‌ها پیش از مصر سرقت شده و به انگلیس منتقل شده بود، علی‌رغم درخواست مصری‌ها برای بازگرداندن آن، در لندن به قیمت ۴.۷ میلیون پوند حراج شد.

فروش این اثر تاریخی گران‌بها در حالی انجام شد که ده‌ها مصری، بیرون ساختمان حراجی کریستی تجمعی اعتراضی تشکیل داده بودند و پلاکارد‌هایی با متن «تاریخ مصر فروشی نیست» در دست گرفته بودند.

ابراهیم رادی طراح گرافیست مصری که در این تجمع اعتراضی شرکت داشت گفت:‌ ما با این‌که میراث و آثار با ارزشمان مانند میوه و سبزیجات فروخته شوند مخالفیم.

با این حال حراجی کریستی مدعی است: ما می‌دانیم که اشیای تاریخی ممکن است بحث‌های پیچیده‌ای را در خصوص گذشته موجب شوند اما امروزه نقش ما تلاش برای ادامه فراهم آوردن بازاری قانونی و شفاف و دارای بالاترین استانداردها برای نقل و انتقال اشیا است.

مصطفی وزیری رئیس شورای آثار باستانی مصر پیش از انجام حراجی در این باره گفته بود از این‌که این اثر با وجود اعتراضات مقامات دولتی مصر و سفارت مصر در بریتانیا به حراج گذاشته شد، ناخرسند است.

او گفت: معتقدم آن را به‌ طور غیرقانونی از مصر خارج کرده‌اند. آن‌ها هیچ مدرکی برای اثبات چیزی جز این ارائه نکرده‌اند. به خریدار فشار خواهیم آورد تا این اثر به مصر بازگردانده شود.

زهی هاواس وزیر سابق آثار باستانی مصر درخصوص مجسمه سر توت عنخ آمون گفت این اثر به احتمال زیاد در دهه ۱۹۷۰ میلادی از معبدی تاریخی در محوطه باستانی «کرنک» مصر به سرقت رفته است.

در مجموع، تعداد اشیای باستانی مصری که در موزه‌ها و مجموعه‌های شخصی انگلیس وجود دارد به چندهزار قطعه می‌رسد. یکی از مهم‌ترین محموله‌های آثار باستانی مصری دهه ۱۷۵۰ میلادی وارد خاک بریتانیا شد و شامل بیش از ۱۰۰ قطعه عتیقه سرقتی گران‌بها بود.

بی بی سی نوشته است: توت‌عنخ‌آمون بیش از ۳۰۰۰ سال پیش در ۱۹ سالگی درگذشت. محل دفن او در سال ۱۹۲۲ کشف شد.
کد خبر 232870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =