«فیروز باقرزاده» کسی که برای نخستین بار رویکردهای علمی را در باستان شناسی ایران مرسوم کرد

چمدان: روح الله شیرازی رئیس پژوهشکده باستان شناسی در مورد فیروز باقرزاده و خدمات وی در حوزه باستان شناسی ، گفت: تکریم و صحبت درباره کسی که برای نخستین بار رویکردهای نوین و علمی را در باستان شناسی ایران مرسوم کرد، کاری سخت و دشوار است.
وی با اشاره به اینکه باقرزاده نخستین رئیس کمیته میراث جهانی یونسکو بوده است، افزود: یکی از مهمترین کارهای باقرزاده، تدوین ساختار و تشکیلات جدیدی بود که موجب تحول بنیادی در حوزه مطالعات باستان شناسی شد.
این باستان شناس اظهار کرد: از دیگر اقدامات باقرزاده طرح تشکیل مرکز باستانشناسی ایران به منظور قانون‌مند کردن، ضابطه‌مند کردن و ساماندهی کاوش‌ها و پژوهش‌های باستان‌شناسی ایران بود.
شیرازی ادامه داد: اغلب افراد، دوران مسئولیت باقرزاده را دوران طلایی باستان شناسی ایران می‌دانند، به طوریکه انضباط کاری و اعتماد به همکاران از مهمترین موضوعات دوران مسئولیت ایشان بود.
شیرازی احیای تلاش های باستان‌شناسی که در دوران قبل ازباقرزاده  رها شده بودرا نیز از جمله فعالیت های وی عنوان کرد.
رییس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری خاطر نشان کرد: تهیه ابزار کار و وسایل پیشرفته و مورد نیاز جهت کاوش ها و بررسی های باستان‌شناسی چون دوربین های عکاسی، نقشه برداری و ایجاد و تاسیس لابراتوارهای تخصصی به کمک علوم میان رشته ای که می توانستند برخی از مسائل و مشکلات باستان شناسی و امور مربوط به حفاظت و مرمت را مرتفع کنند از دیگر اقدامات باقرزاده بوده است.
به گفته وی،چابک سازی برنامه ها از مهمترین کارهایی بود که ایشان در طول فعالیت خود انجام دادند که موجب کاهش هزینه های زمانی و کاری باستان شناسی می شد.
شیرازی، لغو قانون تقسیم اموال و اشیای فرهنگی در هیات های مشترک ایرانی و خارجی که تا پیش از این مرسوم بود و مهمتر از همه حضور در مجامع علمی و بین المللی را از مهمترین ویژگی های دوران خدمت باقرزاده اعلام کرد.
نوکنده رئیس موزه ملی ایران نیز در این مراسم گفت: به واسطه حضور باقرزاده در موزه ملی ایران و خدمات شایسته وی، رسالت خود می دانم، تا از ایشان سخن بگویم.
رییس موزه ملی ایران افزود: باقرزاده در طول مسئولیت خود ضمن ایجاد بسترهای پژوهش برای پژوهشگران داخلی و بین المللی، برگزاری کنگره های باستان‌شناسی، انتشار نتایج پژوهش ها را از مهمترین دغدغه‌های خود می دانست و نسبت به این موضوع پافشاری می کرد.
دیگر سخنران این مراسم عبدالرسول وطن دوست پیشکسوت حوزه میراث فرهنگی نیز با اشاره به این موضوع که ثبت سه اثر جهانی ایران در یونسکو برای اولین بار با حمایت های باقرزاده انجام گرفته است، اظهار داشت: اوموضوع مرمت علمی در کشور را برای اولین بار راه اندازی کرد.
وی افزود: وارد کردن دانش های جانبی در حوزه باستان شناسی در ایران از دیگر فعالیت های باقر زاده  بوده است.
در ادامه سید احمدمحیط طباطبایی رییس ایکوم ایران  در بیان فعالیت های ارزنده باقرزاده گفت: با توجه به سابقه طولانی و پژوهشی باقرزاده، جامعیت  خاصی نسبت به موضوع باستان شناسی پیدا شد به طوریکه از وی در ابتدا به عنوان یک شخصیت اخلاقی و فرهنگی یاد می شود.
او افزود: علم را همه دارند، اما وقتی با خصلت های اخلاقی جمع می شود شخصیتی چون باقرزاده شکل می گیرد که به عنوان یک الگو از آن یاد می شود.
در ادامه این مراسم پیشکسوتان حوزه میراث فرهنگی و جمعی از همکاران باقرزاده خاطراتی را از دوران خدمت وی برای حاضران در مراسم بازگو کردند و از فر فیروز نیز رونمایی شد.
فیروز باقرزاده نهم خرداد ۱۳۰۹ در تهران از خانواده‌ای آذربایجانی زاده شد. در سال ۱۳۴۴ در رشتۀ ادبیات و زبان انگلیسی دانش‌آموخته شد و در سال ۱۳۳۵ در اداره کل هنرهای زیبای کشور استخدام شد. سپس در سال ۱۹۵۹ میلادی با استفاده از راتبۀ تحصیلی فولبرایت به آمریکا رفت و در دانشگاه ایلینوی در رشتۀ تاریخ هنر جهان کارشناسی ارشد خود را دریافت کرد.
باقرزاده سپس در پاریس به تحصیل در رشتۀ باستان‌شناسی و تاریخ هنر ایران در مقطع دکتری پرداخت و پس از بازگشت به ایران، مرکز باستان‌شناسی ایران را در ۱۹ آذرماه ۱۳۵۱ پایه گذاشت.
سابقه دیرینه و عملکرد او گواه آن است که فیروز باقرزاده بر معنا و مفهوم حفاظت و صیانت از میراث ایرانی، شکل عملی بخشیده و فعالیت های باستانشناسی را در سرلوحه کارش قرار داده است.

 
کد خبر 232606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =