چمدان: ساختمانی دو طبقه با سقفی گنبدی و تزئینات معماری در ضلع شمال شرقی تقاطع خیابان جمهوری و لاله زار، درست در ابتدای خیابان لاله‌زار نو به چشم می‌خورد. این بنا باقی مانده یکی از قدیمی‌ترین کافه‌های تهران یعنی کافه پارس است.

در برخی اسناد نوشته‌ شده است که قدمت این کافه به سال 1318 باز می‌گردد اما عبدالله انوار، تهران‌شناس برجسته کشور قدمت این کافه را به حدود سال 1313 مرتبط می‌داند.

عبدالله انوار به خبرنگار چمدان می‌گوید: در همان حدود سال 1313 این کافه بر سر زبان‌ها افتاد چرا که یک معلم ورزش برای انجام حرکات نمایشی از بالای آن به خیابان پرید.

او ادامه می‌دهد: زمین‌های آن بخش از خیابان از جمله جایی که کافه پارس ساخته شد، متعلق به سعد الدوله بود و بعدها فروخته شد.

این تهران شناس در مورد سعدالدوله توضیح می‌دهد: سعدالدوله از رجال دوره ناصرالدین‌شاه بود که در سفارت ایران در کشورهای اروپایی سمت داشت و در دوره مظفرالدین شاه به وزارت رسید. او داماد خاندان هدایتی یعنی داماد علی قلی مخبرالدوله بود اما این ازدواج به طلاق انجامید.

انوار می‌گوید: کافه پارس در طبقه دوم این ساختمان بود و در دوره‌ای طبقه اول آن جواهرفروشی مظفریان قرار داشت. روبروی این کافه هم کافه آیبتا قرار داشت.

او در پاسخ به اینکه این کافه چرا با نام مسافرخانه پارس ثبت ملی شده‌ است اظهار می‌کند: به نظرم در این کافه چند اتاق هم وجود داشت، احتمال اینکه این کافه مسافرخانه هم داشته، وجود دارد.

طبقه هم کف کافه پارس امروز لباس فروشی است و از کاربری طبقه دوم با وجود اینکه به نظر می‌رسد خالی باشد، اطلاع دقیقی در دست نیست.



[caption id="attachment_232621" align="aligncenter" width="1024"]کافه پارس کافه پارس | عکس: آیسان زرفام[/caption]





[caption id="attachment_232623" align="aligncenter" width="1024"]کافه پارس کافه پارس | عکس: آیسان زرفام[/caption]
کد خبر 232585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =