چمدان: خبرنگار چمدان سال گذشته از تخلفات در حریم کاخ گلستان به عنوان تنها اثر ثبت جهانی پایتخت خبر داد و از تخلفات شورای فنی تهران پرده برداشت. پس از گزارش چمدان سایر حامیان و فعالان میراث فرهنگی نیز به این موضوع اعتراض کردند تا اینکه در اواخر سال گذشته مدیرکل پیشین میراث فرهنگی استان تهران با بیان اینکه کارشناس ثبت نظر خود را به قاضی اعلام کرده است اما ما از نظر او اطلاعی نداریم گفت: اگرچه با ورود شهرداری به این پرونده، پیمانکار فعالیت جدی در این بنا ندارد اما تا زمانی که قاضی رای خود را اعلام نکند ممکن است روند و ساخت و ساز ادامه داشته باشد.

[related-post id="201648"]

مدیرکل میراث فرهنگی تهران در پاسخ به اینکه آیا به احتمال انجام تخلف توسط شورای فنی سابق تهران، کارکنان و وابستگان سازمان میراث فرهنگی در این پرونده رسیدگی شده‌ است یا خیر؟ به چمدان گفته بود: مراجع رسیدگی و نظارت به تخلفات در درون سازمان تا کنون چند جلسه و بازدید میدانی را برای این مساله برگزار کرده‌ است و این موضوع در حال پیگیری است اما ما در این مساله ورود پیدا نمی‌کنیم چرا که باید به دیگر پروژه‌ها بپردازیم تا اشتباهی در آن‌ها صورت نگیرد.

مدیرکل حقوقی و املاک سازمان میراث فرهنگی در جدیدترین اظهارنظر درباره وضعیت پرونده کاخ گلستان می‌گوید: متخلفان پرونده کاخ جهانی گلستان تهران (مجوز دهندگان ساخت‌وساز در حریم این بنا) به هیأت رسیدگی به تخلفات این سازمان معرفی شدند.

ابراهیم شقاقی درباره جزییات و برخورد با متخلفان بدون ذکر نام فرد خاصی ادامه می‌دهد: موضوع کاخ گلستان از ۲ جنبه قابل بررسی است. در مرحله نخست باید پاسخ داده شود که چرا چنین مجوزی صادر شده است. به همین منظور اداره کل حقوقی متخلفان را به منظور رسیدگی بیشتر پرونده به هیأت تخلفات سازمان معرفی کرده است.

[related-post id="210564"]

وی اضافه می‌کند: جنبه دوم نیز این است که سازه و ساختمان‌های حریم کاخ گلستان چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد؟ آیا ساخته می‌شوند یا خیر و اگر قرار است ساخته شوند تکلیف ارتفاع آنها چه می‌شود.

مدیرکل حقوقی و املاک میراث فرهنگی با بیان اینکه در پرونده مذکور موضوع اضافه ارتفاع بنا و بخش زیرزمین این مجتمع تجاری مطرح است به ایرنا می‌گوید: مالک در این پرونده با استناد به مجوز قانونی (ارائه نقشه، مهر و امضای سازمان) مدعی حق و حقوق شده است. البته در این زمینه بحثی در خصوص تجاوز به بخشی از عرصه کاخ گلستان مطرح شده است که هنوز در مراحل کارشناسی قرار دارد.

شقاقی ادامه می‌دهد: کارشناس در مرحله نخست نظری مبنی بر اینکه به عرصه املاک دولتی تجاوزی صورت نگرفته مطرح کردند ولی براساس یکسری شواهد و اسناد معتقد بودیم این نظریه کارشناسی، خلاف واقع است که اعتراض خود را مطرح کردیم و موضوع به هیأت کارشناسی سه نفره ارجاع شد.

کاخ گلستان در سال ۱۳۳۴ در فهرست آثار ملی ثبت و در سال 2013 (1392) به فهرست میراث جهانی اضافه شد.

[related-post id="195698"]

[related-post id="198115"]
کد خبر 232550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =