فیلم | مرگ لوکیشن دوست داشتنی قصه‌های مجید | مدرسه تاریخی اتحاد ؛ از آلیانس فرانسه تا روزهای تلخ تخریب



چمدان: دبیرستان متوسطه اول شهید حلبیان که لوکیشن اصلی سریال خاطره‌انگیز قصه‌های مجید بود سال گذشته به دستور اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان به علت فرسودگی تعطیل شد و امسال مرگ تدریجی را پیش روی خود می‌بیند.

آموزشگاه شهید حلبیان یا مدرسه اتحاد سابق که در کوچه یخچال در نزدیکی میدان تاریخی نقش جهان و محدوده آموزش و پرورش ناحیه 4 اصفهان قرار دارد همچون مدارس دیگری که در سراسر جهان بـه وسیله موسسه خیریه «آلیانس» فرانسه شکل می‌گرفت، در دوران پهلوی اول در اصفهان ساخته شد.

مدرسه «اتحاد» در سال ۱۳۳۰ با نام «اتحاد» بوسیله موسسه خيريه آليانس فرانسه احداث شد. در آن زمان شخص ثروتمندي به نام »خذوره» تمام ثروتش را برای ساخت مدارسي به نام اتحاد در سراسر دنيا به موسسه‌ آليانس اهدا مي‌كند و به اين شكل، يكي از همين مدارس خيريه، در محله‌ «جوباره» ساخته شد كه تا زمان انقلاب، تنها كليميان ساكن اصفهان از اين مدرسه استفاده مي‌كردند. به تدريج و با مهاجرت تدريجي كليميان به خارج از كشور، از تعداد دانش‌آموزان اين مدرسه كاسته شد تا اینکه آليانس با تعيين شرايطي مشخص، مدرسه را در اختيار آموزش و پرورش وقت قرار داد.

مدرسه اتحاد که به ثبت ملی رسیده، در اختیار انجمن کلیمیان است. این مدرسه به مدرسه شهید حلبیان معروف است، حلبیان دانش آموزی بود که در این مدرسه درس خواند و برای دفاع از وطن در دوران دفاع مقدس به شهادت رسید.


دبیرستان شهید حلبیان لوکیشن اصلی سریال قصه‌های مجید که به کارگردانی کیومرث پوراحمد در اوایل دهه 70 در گروه کودک و نوجوان شبکه یک تولید شد این روزها حال و روز خوشی ندارد. با وجود اینکه مدیریت شهری اصفهان بارها وعده مرمت این بنا را داده است و انتظار می‌رفت با همکاری میراث فرهنگی این بنا مرمت و مورد استفاده قرار گیرد اما ویدئویی از آن منتشر شده که گویای مرگ تدریجی آن است. این ویدئو را در زیر ببینید:

کد خبر 232424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =