تعیین عرصه یکی از شاخص‌ترین محوطه‌های اسلامی شرق گیلان

چمدان: سولماز رئوف سرپرست هیأت گمانه زنی خبر گفت: محوطه کهنه گوراب در دهستان املش شمالی شهرستان املش در شرق استان گیلان واقع شده و به شماره‌های20447 و20435 به نام‌های لگموج A و B در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این باستان شناس افزود: سیدظهیرالدین مرعشی در کتاب تاریخ گیلان و دیلمستان که رویدادهای سال‌های 750 تا 894 هجری در این منطقه را عنوان کرده، از منطقه کهنه گوراب به عنوان بخشی از شهر تاریخی تمیجان، در زمان حکومت منطقه‌ای آل کیا یاد کرده است.

او خاطرنشان کرد : همچنین رابینو و خودزکو سیاحان دوره قاجار به اهمیت این شهر اشاره کردند.

رئوف با بیان اینکه مجوز گمانه زنی محوطه تاریخی کهنه گوراب توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است  افزود: هئیت باستان‌شناسی مشغول به کار در این محوطه بر این باورند که به احتمال زیاد این محوطه قابل تطبیق با کهنه گوراب ذکر شده در متون تاریخی است.

به گفته این باستان شناس،  بر اساس اطلاعات بدست آمده از بررسی سطحی و گمانه‌های حاصل از فعالیت هئیت باستان‌شناسی کهنه گوراب، شواهد استقراری از اوایل اسلامی قابل شناسایی است.

او محوطه تاریخی کهنه گوراب (لگموج) املش را  یکی از شاخص‌ترین محوطه‌های اسلامی شرق گیلان اعلام و ابراز امیدواری کرد : با کاوش‌های گسترده و علمی در این محوطه و انجام مطالعات آزمایشگاهی و تطبیقی، اطلاعات کاملتری در خصوص تاریخ ساخت، دلایل تخریب این محوطه و ارتباط آن با سایر نقاط آشکار شود.

 

 
کد خبر 232404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =