تصاویر تابوت‌های باستانی رها شده در محوطه ایلامی جوبجی ؛ اجساد نابود شدند؟ | میراث خوزستان: سیل آمد، پول نداشتیم ؛ باستان شناسان هم تعلل کردند



چمدان: مجتبی گهستونی نوشته است: کارگر حاضر در محل کشف تابوت‌ها می‌گوید 12 ماه است که در این محل حضور دارد اما برای انتقال این تابوت‌ها هیچ اقدامی صورت نگرفته است. این کارگر تاکید می‌کند که جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما به دلیل شرایط بد نگهداری و عدم مراقبت جسدهای باستانی نابود شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میراث فرهنگی استان خوزستان در واکنش به این اظهارات با بیان اینکه به زودی این تابوت‌ها جابجا می‌شوند گفت: نبود اعتبارات کافی دلیل باقی ماندن تابوت‌های باستانی در محل کشف ایلامی جوبجی در شهرستان رامهرمز است. البته هیات باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی نیز تعلل داشته است.

حکمت الله موسوی ادامه داد: برخی از تابوت‌ها پس از کشف به خاطر کمتر آسیب دیدن به طور موقت تدفین شده بودند و برای بقیه نیز مرمت‌های اولیه انجام گرفته بود اما متاسفانه انتقال آنها به کارگاه مرمت انجام نشده بود.

وی با بیان اینکه آب و برق خوزستان به دلیل حفر کانال آب زراعی کشاورزی در این منطقه قرار بود اعتبارات حفاری باستان شناسی را نیز تامین کند به ایرنا گفت: بروز سیل در خوزستان باعث تعلل در تامین اعتبارات شد.

موسوی افزود: گرمای هوا مانع حفاری جدید در محوطه شده اما تابوت‌های کشف شده طی یکی دو روز آینده به کارگاه مرمت منتقل می‌شوند. در این مدت نیز به دلیل جلوگیری از دزدی این تابوت‌ها یگان حفاظت و نیروهای محلی در محل حضور داشتند.

ویدئویی در این زمینه در زیر ببینید:



[related-post id="194425"]
کد خبر 232065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =