چمدان: مسافرت با حیوانات خانگی، اتفاق رو به گسترشی در این روزها است به ویژه اینکه پانسیون حیوانات خانگی و سپردن آنها به مراکز نگه‌داری بسیار پرهزینه شده و ریسک بالایی هم دارد.

اما مسافرت کردن با حیوانات خانگی در ایران  هم از نظر حمل و نقل حیوانات و هم در مورد اقامت آنها  چندان راحت نیست.

[related-post id="205844"]

پیگیری خبرنگار چمدان از مجموعه هتل‌های پارسیان، هتل اسپیناس پالاس، هتل داد یزد و هتل عیاسی اصفهان برای همراه بردن حیوان خانگی توسط مسافر در هتل در تمام موارد با این جواب روبه رو شد: به هیچ وجه امانپذیر نیست!

جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران کشور در مورد همراه بردن حیوانات خانگی به هتل‌ها به خبرنگار چمدان گفت: هیچ آئین نامه‌ای در این زمینه وجود ندارد اما ورود حیوانات به هتل‌ها ممنوع است چرا که ممکن است برای دیگر مهمان‌ها مزاحمت ایجاد شود.

وی ادامه داد: بنابراین اگر مهمانی با حیوان خانگی خود به هتل مراجعه کند، از اوخواسته می‌شود که حیوانش را به یکی از پانسیون‌های مراقبت از حیوانات که در همه شهرها وجود دارد بسپارد.

او در پاسخ به اینکه آیا پانسیون‌هایی تحت نظارت هتل‌ها وجود دارد و آیا هتل مسئولیت سلامت و دیگر مسائل حیوانات را در این پانسیون‌ها قبول می‌کند؟ توضیح داد: فعلا نظارتی بر پانسیون‌های نگه‌داری از حیوانات نیست اما در آینده هتل‌ها باید به این سمت حرکت کنند.

حمزه زاده با تایید اینکه تمایل به مسافرت با حیوانات خانگی زیاد شده‌ است به چمدان گفت: به نظر می‌آید باید مطالعاتی را در این زمینه آغاز کنیم تا راه حلی برای رعایت مصالح هر دو گروه میهمانان عادی و میهمانانی که حیوان خانگی دارند، پیدا کنیم.

به گزارش چمدان، شرایط در اقامتگاه‌های بومگردی اما کمی متفاوت است برخی از این اقامتگاه‌ها با هماهنگی قبلی و به واسطه امکاناتی که دارند می‌توانند میزبان حیوانات خانگی هم باشند.

رامتین شهرت زین آباد مدیر اقامتگاه بومگردی نارتی‌تی در تفت در پاسخ به اینکه آیا آئین نامه‌ای برای اقامتگاه‌های بومگردی در زمینه پذیرش حیوانات خانگی وجود دارد یا خیر؟ به چمدان گفت: هیچ آئین نامه‌ای در این مورد برای اقامتگاه‌های بومگردی وجود ندارد و اگر چه همچنان تعداد گردشگرانی که با حیوانات خانگیشان سفر می‌کنند بسیار کمتر از گردشگران دیگر است اما تعداد گرشگرانی که می‌خواهند حیوان خانگیشان را با خود همراه داشته‌ باشند به شدت رو به افزایش است.

او ادامه داد: به غیر از حساسیت مهمان‌ها بر مسائل بهداشتی، حدود 30 درصد از مهمان‌ها از نظر روانی اصلا حاضر به پذیرش این مساله که در اتاقی اقامت کنند که در گذشته یک حیوان خانگی در آن بوده، نیستند.

مدیراقامتگاه نارتی‌تی افزود: ما برای حل این موضوع، فضای سرپوشیده و مناسب سازی شده‌ای را برای نگه‌داری حیوانات ایجاد کرده‌ایم که تنظیم گرما و سرمای هوا در آن امکانپذیر است، البته همچنان برخی گردشگران تمایل دارند حیوان خانگیشان پیش خودشان در اتاق باشد.

شهرت گفت: با ادامه روند رو به رشد تمایل به سفر با حیوانات خانگی، باید راهکاری برای این مساله پیدا کنیم احتمالا باید 2 اتاق از میان 6-8 اتاق را به میهمانانی که با حیوانات خانگی سفر می‌کنند اختصاص دهیم. البته این مساله را هم باید در نظر بگیریم که مهمانان ما که از شیراز یا تهران می‌آیند هزینه‌ای که برای پانسیون حیوان خانگیشان می‌پردازند از هزینه اقامتشان در اقامتگاه بومگری بسیار بیشتر است.



هتل‌های دیگر کشورها چه می‌کنند؟

به گزارش چمدان، در هتل‌های هر نقطه از جهان ضوابط متفاوتی برای همراه بردن و اقامت با حیوان خانگی وجود دارد. در امریکا هتل‌ها بر اساس قانون می‌توانند از پذیرش حیوانات خودداری کنند اما بسیاری از هتل‌ها در امریکا و سراسر جهان با داشتن برچسب «pet friendly» یا «دوستدار حیوانات خانگی» به شما اجازه می‌دهند که حیوان خانگی خودتان را برای اقامت به همراه ببرید.

اما گردشگران باید پیش از سفر به صورت مستقیم با هتل مورد نظر خود تماس بگیرند و این مساله و شرایط پذیرش حیوانات را بپرسند. معمولا هتل‌ها هزینه‌ای از 25 دلار به بالا (نسبت به نوع خدماتی که برای حیوانات دارند) برای اقامت حیوانات می‌گیرند.

برخی ضوابط همراه داشتن حیوانات خانگی در اغلب هتل‌ها یکسان است، مثلا هتل‌ها تاکید دارند که در بخش‌های عمومی هتل حیوانات حتما باید با قلاده و تحت کنترل کامل صاحبشان باشند و اگر خسارتی از طرف آنها به اموال هتل وارد شد، مسافر باید هزینه آن را جبران کند. نکته مشترک دیگر این است که اغلب هتل‌ها اجازه نمی‌دهند که بیش از 2 یا 3 حیوان در یک اتاق باشند.

از طرف دیگر برخی خدمات در این زمینه متفاوت است، برای نمونه برخی هتل‌ها رستوران مناسب سازی شده برای حیوانات دارند و برخی دیگر اجازه ورود حیوانات به رستوران را نمی‌دهند. یا وزن حیوانات برای هتل‌های مختلف اهمیت دارد و هر حیوان با هر جثه‌ای را نمی‌پذیرند.

برخی هتل‌های لوکس‌تر همانند بعضی شعبات هتل شرایتون خدمات لاکچری برای حیوانات دارند که هزینه آن را جدا حساب می‌کنند، مثلا تخت مخصوص حیوانات، اتاق بازی یا پرستار برای حیوانات در این هتل‌ها وجود دارد. یا غذاهای خاص و ویژه‌ای برای حیوانات سرو می‌کنند.

در این میان شرایط برای سگ‌های خدماتی متفاوت است، این سگ‌ها که به همراهان معلول یا نابینای خود خدمات می‌دهند باید توسط هتل‌ها رایگان پذیرش شوند و بر اساس قانون اجازه دارند در تمام نقاط هتل از جمله رستوران یا باشگاه همراه صاحبشان باشند، به تازگی در کشورهای غربی حیواناتی برای حمایت و «درمان‌روانی» از سوی روانپزشکان و روانشناسان برای انسان‌ها در نظر گرفته‌می‌شود که برخی هتل‌ها آنها را به عنوان سگ‌های خدماتی می‌پذیند اما برخی دیگر هتل‌ها شرایط متفاوتی را برای آنها در نظر می‌گیرند.

برای سفر به خارج از کشور هم باید همه این موارد به صورت جداگانه با هتل‌ها از قبل هماهنگ شود تا مسافران مطمئن باشند که مشکلی برای آنها ایجاد نخواهد شد.
کد خبر 231656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =