چمدان: محمد رجبی درباره جزئیات نرخ‌گذاری قطار بین‌المللی تهران - وان که امروز راه‌اندازی شد گفت: در حال حاضر ‌برنامه ریزی کرده‌ایم قطارهای تهران - تبریز - وان ‌روزهای یکشنبه از تهران به سمت وان‌ و روزهای چهارشنبه از وان به سمت تهران حرکت کند، بدین ترتیب افرادی که قصد سفر سیاحتی دارند پس از سه روز اقامت در وان با قطار تهران برمی‌گرد‌ند.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا ادامه داد: بلیت قطار امروز تهران به وان از طریق سامانه و آژانس‌ها فروخته شده بود و روز شنبه که اینجانب فروش بلیت‌های این مسیر را ‌بررسی کردم در سیستم مشاهده کردم که تا آن تاریخ بیش از ۷۰ نفر بلیت خریداری کرده بودند.

وی با بیان اینکه هنوز موضوع قیمت بلیت قطار تهران - وان نهایی نشده است، اضافه کرد: در حال حاضر این مسیر مشمول یارانه ویژه است.

[related-post id="231282"]

رجبی با بیان اینکه ما هیچ ارز نیمایی دریافت نمی‌کنیم، اظهار داشت: قیمت بلیت قطار در خاک ترکیه بر اساس نرخ ارز آزاد است که باید محاسبه‌ و به ترک‌ها پرداخت کنیم. ما بخش تهران تا تبریز را ریالی محاسبه می‌‌کنیم و تبریز تا وان بر اساس نرخ ارز آزاد است‌.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با بیان اینکه نرخ ارزی که محاسبه می‌شود در بازه زمانی یک ماه ثابت است، اضافه کرد: تلاش می‌کنیم یک نرخ ارز را در نظر بگیریم و قیمت بلیت‌ها را تعیین کنیم و برای هر ماه نرخ‌های ثابتی باشد تا مسافر دچار سردرگمی نشود.

وی داد: در قطار تهران -وان قیمت بلیت تهران تا تبریز بر اساس ریالی محاسبه شده است در حالی که‌ اگر بر اساس دلار محاسبه کنیم، ۴۳ یورو خواهد بود که حدود ۵۰۰ هزار تومان می‌شود.

رجبی افزود: تعرفه نرخ‌ها در خاک ترکیه بر اساس پیمان اتحادیه راه‌آهن‌های خاورمیانه (CMO) است. در پیمان منطقه‌ای CMO تعرفه‌ها تعریف شده است و ما هم بر اساس تعرفه CMO قیمت تبریز تا وان را محاسبه می‌‌کنیم که پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۲ یورو باشد.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا  بیان کرد: در این پیمان منطقه‌ای کشورهایی نظیر ایران، ترکیه، ‌عراق، سوریه، عربستان و غیره حضور دارند و ‌نظام تعرفه‌گذاری ‌در بار و مسافر ریلی را تعریف کرده‌اند.

مدیرعامل رجا اضافه کرد: ما تلاش کرد‌ه‌ایم قیمت بلیت قطار تهران - وان بر اساس نرخ ارز آزاد محاسبه نشود زیرا بسیار گران می‌شد. اگر می خواستیم قیمت واقعی دریافت کنیم باید در همه مسیر نرخ‌گذاری بر اساس ‌یورو باشد تا درآمد ارزی داشته باشیم در حالی که ما تهران تا تبریز را محاسبه ریالی کردیم و قیمت بلیت آن همان نرخ فعلی قطارهای تهران تا تبریز است و تبریز تا وان هم بر اساس یورو و تعرفه اتحادیه راه‌آهن‌های خاورمیانه محاسبه شده است.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا  اضافه کرد: قیمت بلیت فعلی قطار تهران - وان ۲۲۵۰۰۰ تومان و به صورت موقت است، حال اگر نرخ ارز محاسبه شده، ثابت بماند این قیمت هم ثابت می‌ماند.

وی افزود: به هر حال نرخ ارز شناور است و ما باید پول ترک‌ها را در این قطار ‌بر اساس نرخ ارز آزاد محاسبه‌ و به آنها پرداخت کنیم.

[related-post id="228243"]

اولین قطار بین المللی تهران - تبریز - وان از ایستگاه راه آهن تهران راه‌اندازی شد و تا 10 روز آینده قطار تهران-آنکارا راه‌اندازی می‌شود. ‌قطار تهران - آنکارا با واگن‌های چهار تخته و چهار ستاره از تهران تا ایستگاه وان مسافران را جابه‌جا می‌کند، در ایستگاه دریاچه وان مسافران ۳.۵ ساعت با فریبوت در کشتی تا تات‌وان می‌روند و از تات‌وان تا آنکارا کشور ترکیه قطار چهار تخته اختصاص می‌دهد؛ مدت زمان سیر قطار تهران - آنکارا ۶۰ ساعت و تهران - وان ۲۰ تا ۲۲ ساعت خواهد بود.
کد خبر 231322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =