چمدان: 2 تیرماه سالروز به توپ بستن مجلس شورای ملی در سال 1287 خورشیدی به دستور محمدعلی شاه پادشاه قاجاری و توسط بریگارد قزاق به فرماندهی کلنل لیاخوف است که منجر به ایجاد دوره یک ساله استبداد صغیر و تعطیلی مجلس شد. در آن روز علاوه بر ساختمان مجلس ملی در بهارستان، خانه برخی از بزرگان مشروطه هم به دستور محمدعلی شاه تخریب و سپس غارت شد.

یکی از این خانه‌ها، خانه علی خان دولو قاجار ظهیرالدوله و همسر او فروغ الدوله (ملکه ایران) بود. فروغ الدوله دختر ناصرالدین‌شاه و عمه محمدعلی شاه قاجار بود و ظهیرالدوله یکی از رجال سیاسی و مشروطه‌خواه بزرگی به حساب می‌آمد.

در 2 تیرماه همزمان با به توپ بستن مجلس به خانه و خانقاه ظهیرالدوله که درویش مسلک بود، حمله شد. پس از این واقعه ظهیرالدوله و همسرش فروغ الدوله شعری در مورد این حادثه نوشتند. که این 2 شعر در آرشیو موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران موجود است. تصویر این دو شعر را مشاهده کنید.

[caption id="attachment_231176" align="aligncenter" width="1024"] شعر ظهیرالدوله در مورد به توپ بستن مجلس و مسجد سپهسالار |آرشیو موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران[/caption]

[caption id="attachment_231177" align="aligncenter" width="1024"] شعر فروغ الدوله در مورد به توپ بسته شدن خانه‎اش توسط قوای قزاق |آرشیو موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران[/caption]

 

آرامگاه ظهیرالدوله در شمیران یکی از مقبره‌های معروف در تهران است که بسیاری از مشاهیر در آن خفته‌اند.
کد خبر 231175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =