تخریب نمادهای میرزا کوچک خان در ماسال | میراث فرهنگی گیلان: ارتباطی با طرح میراث فرهنگی ندارد

چمدان: ماسال در غرب گیلان از مناطق رویایی گیلان در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه گردشگران قرار گرفته است و علاوه بر طبیعت بکر و رویایی‌اش، زندگی روستایی و عشایری ساکنانش بر جاذبه‌های آن افزوده است. روستاهایی همچون سوئه‌چاله و اولسبلنگاه و... در ماسال از زیبایی‌های بسیاری برخوردارند که گردشگران بیشتری را به سوی خود می‌کشانند.

اخیرا عکس‌هایی منتشر شده که نشان‌ دهنده تخریب نمادهای میرزا کوچک خان جنگلی در ماسال است. این نمادها سال‌ها پیش از سوی کمیته امداد در ارتفاعات ییلاق آلاپشته ماسال در محلی معروف به مشهد میرزا نصب شده بودند، مکانی که براساس مستندات تاریخی میرزا کوچک خان در آن نقطه به شهادت رسیده است.

مكان شهادت ميرزا كوچك خان در جنگل‌هاي آلاله پشته شهرستان ماسال در سال 1391 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد. مشهد میرزا كوچك جنگلی در ییلاق آلاله پشته شهرستان ماسال قرار گرفته، مكانی كه میرزا كوچك در مبارزه با دژخیمان، گرفتار برف و كولاك شد و به شهادت رسید.

ولی جهانی معاون میراث فرهنگی گیلان در واکنش به تخریب این نمادها به همشهری گفته بود: تخریب نماد فعلی ارتباطی با طرح میراث فرهنگی درباره مکان مشهد میرزا کوچک خان ندارد و ما طرح دیگری در دست داریم. نمی‌دانیم چرا این نمادها تخریب شده‌اند.

وی در جدیدترین اظهاراتش در این زمینه نیز به ایرنا گفت: با توجه به ارزش بالای تاریخی و معنوی محل شهادت میرزا کوچک خان جنگلی در منطقه سیاه خانی در ارتفاعات ماسال و پیگیری و مساعدت‌های ویژه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان مبنی بر تهیه طرح یادمان مشهد میرزا، این اداره کل به عنوان متولی تهیه و تأیید طرح مذکور انتخاب شده است.

ولی جهانی ادامه داد: قراردادی با مشاور طراحی ذی صلاح برای تهیه طرح یادمان منعقد شده و خوشبختانه برخلاف وجود مشکلات اعتباری، روند طراحی پروژه رضایت بخش است به طوری که حتی جایگزین‌های متعدد نیز تهیه شده و توسط این مشاور در جلسات شورای فنی عالی اداره کل مورد بررسی قرار گرفته و منجر به نهایی شدن دو طرح شده است.

معاون میراث فرهنگی گیلان اضافه کرد: مقرر شده در جلسه شورای فنی، طرح نهایی انتخاب شده و مشاور مربوطه نسبت به تهیه نقشه‌های اجرایی پروژه و برآورد مالی اجرای آن، اقدام کند.
کد خبر 230978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =