چمدان: اقدامات خصمانه دولت آمریکا برای تحریم ایران و ایجاد تنش در منطقه گاه تاثیرات کوتاه مدت یا بلند مدت می‌گذارد. پیش از این آمریکا به طور مستقیم تلاش کرده بود که با اجباری کردن ویزا برای گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند، بازار جدید ایران در حوزه گردشگری را تحت تاثیر قرار دهد. اقدامی که با اتخاذ سیاست درج نشدن مهر ایران در پاسپورت گردشگران خارجی روبرو شد تا مانع اثرگذاری این اتفاق بر صنعت گردشگری کشور شود.

وزیر امور خارجه ایران حالا از اجرای این سیاست در همه فرودگاه‌های ورودی کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: با وجود بروز تحریم‌های ناعادلانه شاهدیم که ورود گردشگران خارجی همچنان به کشور ادامه دارد و آمار در حال افزایش است.

با این وجود تبلیغات منفی علیه کشور در ماه‌های اخیر روی موج گردشگران تاثیر گذاشته و فعالان گردشگری از کنسلی تورهای پاییزی خبر می‌دهند. اتفاقی که پیش از این هم سابقه داشته و ساختن فضای منفی و ناامن از ایران روی بخشی از گردشگران ورودی کشور تاثیرگذار بوده است.

یکی از راهنمایان گردشگری درباره وضعیت این روزهای تورهای ورودی در صفحه خود نوشته است: «کار هر روزمان شده متقاعد کردن مسافران نگران که می‌خواهند تورشان به ایران را کنسل کنند. می‌گویند چون تنش زیاد شده می‌ترسند که جنگ شود. بعضی‌ها بعد از حرف زدن و شنیدن توضیحات ما دلگرم می‌شوند و تصمیم می‌گیرند که به ایران بیایند ولی چند نفر هم کنسل کردند.»

یکی دیگر از راهنمایان گردشگری نیز با تشریح وضعیت این روزها نوشته است: «تورم با 39 نفر در مهرماه که به طور کامل بوک شده بود، لغو شد... این آژانس فرانسوی تو پاییز، شش تا گروه بزرگ داشت که تمام آن لغو شدند.»

راهنمای دیگری نیز در واکنش به لغو تورها این‌چنین نوشته است «یکی از تورهای قطعی شده پاییزم کنسل شد. پاییز همیشه همینطوره، پارسال هم همینطور شد. نمیدانم تابستان چه نقشی دارد این وسط، گویا سیاستمداران گرما زده می‌شود و ما در صنعت گردشگری گرفتار.»

پیگیری‌های چمدان نشان می‌دهد که موج کنسل کردن تورها پاییز حجم زیادی ندارد و بسیاری از گردشگران جهان دیگر توجه چندانی به جو تبلیغات منفی علیه ایران ندارند.

مدیر یک آژانس‌ گردشگری فعال در حوزه تورهای ورودی نیز به چمدان می‌گوید: «به طور کلی در ماه‌های اخیر کنسلی زیاد شده است. تورهای تایید شده کمتر کنسل شدند، ما به تازگی یک تور آمریکایی داشتیم و بزودی هم دو گروه بزرگ آمریکایی خواهیم داشت که حرفی از کنسلی نزدند و سفر آنها قطعی شده است.»

به گزارش چمدان، در دو سال اخیر مخاطب اصلی گردشگری ایران به شکل عمده‌ای تغییر کرده و بخش قابل توجهی از حجم گردشگران ورودی را کشورهای همسایه تشکیل می‌دهند. با این وجود نبود آمارهای صحیح و قابل استناد در حوزه گردشگری به شکلی است که قدرت تحلیل را از فعالان عرصه گردشگری می‌گیرد و ارائه آمارهای غیر قابل استناد در حوزه گردشگر ورودی هرگز نوسانات بازار ایران در کشورهای مختلف را مشخص نمی‌کند.

[related-post id="230649"]
کد خبر 230915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =