چمدان: دریاچه مَهارلو واقع در شهرستان سروستان از دریاچه‌های استان فارس است که دلیل رنگ صورتی (سرخ) به عنوان یکی از عجیب‌ترین و متفاوت‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان فارس به شمار می‌آید.

دریاچه مهارلو در سال ۱۳۸۵ با تصویب هیئت وزیران به عنوان یکی از ۷ منطقه نمونه گردشگری ایران برگزیده‌شده‌ است. مهارلو، محمودآباد، بکت، برمشور، قنبری، دوبنه (شیراز)، انجیره و اعلاالدوله از روستاهای گردشگری پیرامون این دریاچه هستند.

این دریاچه که به شدت مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است و عکس‌های متعددی از این دریچه منتشر شده است بر اثر رشد نوعی جلبک بی‌خطر برای محیط زیست موسوم به جلبک دونالیلا سالینا ‌(Dunaliella salina) به رنگ قرمز در آمده است.

برخی به اشتباه قرمزی آب دریاچه مهارلو را ناشی از رشد کشند قرمز می‌دانند. کشند قرمز در آب‌های آزاد و مناطقی از خلیج فارس رشد می‌کند و دریاچه مهارلو شرایط زیست کشند قرمز را ندارد.

جلبک دونالیلا سالینا نوعی ماده بتاکارتن ایجاد می‌کند که موجب تغییر رنگ آب دریاچه می‌شود، بتاکارتن خطر اکولوژیک و زیست بوم ندارد و معمولا در فصول خاصی از سال این نوع جلبک شکوفا می‌شود.

شوری زیاد آب و نور فراوان عامل اصلی زیست این نوع جلبک است و احتمالا تا یکی دو ماه آینده همچنان برخی از سطوح دریاچه مهارلو به رنگ قرمز باشد.

جلبک دونالیلا سالینا با کشند قرمز بسیار متفاوت است. کشندهای قرمز سطوح آب را به کلی می‌پوشانند و مانع زیست جانواران آبزی می‌شوند در حالی که در دریاچه مهارلو هر چند جانوران آبزی چندانی زیست نمی‌کنند اما این اتفاق هم هیچگاه روی نمی‌دهد.

برخی تحقیقات علمی پرورش جلبک دونالیلا سالینا در دریاچه‌هایی مانند مهارلو، دریاچه نمک قم و دریاچه ارومیه را فرصتی برای استفاده از منابع مهم تولید کننده بتاکاروتن، حاصل از جلبک سبز تک سلولی دونالیلا می دانند.



















عکس‌ها: حدیث فقیری | فارس
کد خبر 230701

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =