فرودگاه قلعه‌ مرغی نخستین فرودگاه تهران است که در دوره رضا شاه در اراضی روستای قلعه مرغی ساخته و بعدها پایگاه هوایی نظامی در جنوب تهران شد. این فرودگاه در سال ۱۳۹۰ تبدیل به بوستان ولایت شد. برخلاف تصور عده‌ای این اولین فرودگاه ایران نیست چرا که فرودگاه‌هایی مانند فرودگاه مسجد سلیمان و بندرلنگه پیشتر از این فرودگاه تأسیس شده بودند.

محل مشخصی تا نیمه اول سال ۱۳۰۱ در تهران برای فرود و پرواز هواپیماها وجود نداشت. انگلیسی‌ها در تیرماه ۱۳۰۱ درخواست اعزام دو فروند هواپیما به تهران کردند و دولت وقت به فکر اختصاص زمین مناسب و مسطحی برای فرود آنها افتاد. با بررسی‌هایی که انجام گرفت زمین قلعه‌مرغی برای این منظور مناسب تشخیص داده شد و به‌ تدریج به اولین فرودگاه تهران تبدیل شد و تأسیسات و آشیانه‌های متعدد در آن ساخته شد. یک ماه بعد در هشتم مرداد 1301 زمان بهره‌برداری رسمی از اولین فرودگاه تهران در قلعه‌مرغی رقم خورد و بعد از افتتاح فرودگاه دو فروند هواپیمای انگلیسی از طریق بغداد وارد تهران شدند و در فرودگاه قلعه‌مرغی فرود آمدند.
 

پادگان قلعه مرغی - موزه پرواز - باغ موزه پرواز

محل آشیانه‌های سابق پادگان قلعه مرغی بر اساس طرحی در شهرداری تهران به باغ موزه پرواز تبدیل می‌شود

هواپیمای سرهنگ نخجوان در روز پنجم اسفندماه ۱۳۰۴ پس از سفری طولانی به تهران وارد شد و در قلعه‌مرغی به سلامت فرود آمد و به این ترتیب برای نخستین بار یک هواپیما متعلق به ایران بوسیله خلبانی ایرانی در آسمان پایتخت دیده شد و پیشگام پرواز در مسیر طولانی پاریس - تهران در فرودگاه قلعه‌مرغی به زمین نشست.

به گزارش چمدان، حالا شهرداری تهران تصمیم گرفته است محل آشیانه‌های سابق پادگان قلعه مرغی را به موزه پرواز تبدیل کند. در جلسه‌ای با حضور مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، مدیر اداره بافت‌های تاریخی معاونت شهرسازی، معاون شهرسازی و معماری منطقه  ۱۹ و مشاور و طراح پروژه درباره احداث باغ موزه پرواز در بوستان بزرگ ولایت گفت‌وگو و پیشنهاداتی ارائه شد. با توجه به آماده بودن طرح باغ موزه پرواز در این نشست ضمن تسریع موضوع به جهت تأکید شهردار تهران، فرآیند تکمیل طرح، برگزاری مناقصه و شروع عملیات اجرایی مورد بررسی قرار گرفت.

کد خبر 230669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =