چمدان: سازمان هوانوردی فدرال آمریکا بامداد امروز جمعه 31 خرداد ماه با صدور بخشنامه‌ای عبور هواپیماها و پروازهای خطوط هوایی این کشور از بخش‌هایی از حریم هوایی ایران را متوقف کرد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» این بخشنامه اضطراری شامل مسیر هوایی عبوری بر فراز تنگه هرمز و دریای عمان که توسط جمهوری اسلامی ایران کنترل می‌شود بوده و از شرکت‌های هوایی آمریکا خواسته شده تا ضمن عبور نکردن از حریم هوایی جنوب ایران، مسیر جایگزینی برای پروازها خود پیدا کنند.

این سازمان هوایی آمریکایی در بخشنامه جداگانه‌ای به خطوط هواپیمایی این کشور هشدار داد که نزدیک‌ترین مسیر هوایی مسافربری از جایی که پهپاد نیروی دریایی ایالات متحده توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساقط شد، حدود 80 کیلومتر فاصله دارد.

وبگاه «بلومبرگ» نیز گزارش داد که شرکت هواپیمایی «یونایتد ایرلاینز» بعد از ساقط شدن پهپاد آمریکایی، پروازها در مسیر هوایی «نیوآرک، بمبئی» را متوقف کرد. مسیری پر ازدحام که معمولا از حریم هوایی جنوب ایران عبور می‌کند.

در بیانیه یونایتد ایرلاینز آمده است: «با توجه به تحولات اخیر مرتبط با ایران، ما بازنگری امنیتی و ایمنی کاملی از مسیر هوایی هند در آسمان ایران انجام داده و تصمیم گرفتیم که پروازها در این مسیر را متوقف کنیم».

خطوط هوایی هلندی KLM نیز با بیان اینکه در بخش‌هایی از حریم هوایی ایران پرواز نمی‌کند اعلام کرد: در پی سرنگونی پهپاد آمریکایی، در بخش‌هایی از حریم هوایی ایران پرواز نمی‌کند.

بنابر گزارش آر. تی. ال، این خط هواپیمایی اعلام کرده است که بر فراز تنگه هرمز پرواز نمی‌کند. امنیت برای این شرکت اولویت دارد و به دقت تحولات را زیرنظر دارد و اقدامات را به شیوه‌ای برنامه ریزی می‌کند که امنیت پرواز تضمین شود.

این شرکت هوایی در بیانیه‌ای که به این منظور منتشر کرده، اعلام کرده است: «حادثه‌ای که  برای پهپاد رخ داد، دلیل پرواز نکردن بر فراز این منطقه است.»

شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا آلمان، شرکت هواپیمایی ملی مالزی، شرکت استرالیایی کوآنتاس، هواپیمایی سنگاپور و شرکت خطوط هواپیمایی ژاپن از دیگر ایرلاین‌هایی هستند که اعلام کردند از پرواز در حریم هوایی ایران در منطقه دریای عمان و تنگه هرمز خودداری می‌کنند و مسیرهای دیگر را جایگزین کریدورهای هوایی کشورمان می‌کنند.

به گزارش چمدان،  روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: در نخستین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه ۳۰ خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی "گلوبال هاوک" آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی  کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.» بر این اساس، این پهپاد با آتش سامانه پدافند موشکی «سوم خرداد» نیروی هوافضای سپاه مورد هدف قرار گرفته و ساقط شد.
کد خبر 230649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =