چمدان: محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: فهرست‌بهای ویژه مرمت بناهای تاریخی به امضای رئیس سازمان برنامه و بودجه رسیده و برای اجرا ابلاغ شده است.

او به تشریح این موضوع پرداخت و گفت: اولین بار در بخشنامه ابلاغی از سوی سازمان برنامه و بودجه در سال 1378 از دستگاه‌های اجرایی خواسته شد کارها به صورت امانی اجرا نشود و در سال 1384 نیز اولین فهرست بهای سازمان با 240 آیتم به صورت داخلی ابلاغ شد.

او گفت: اولین فهرست‌بهای دارای مجوز خاص نیز در سال 1389 با 430 آیتم و دومین فهرست بها دارای مجوز خاص در سال 1391 با 830 آیتم از سوی سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد.

معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: پس از 7 سال کار کارشناسی مستمر و با همکاری سازمان برنامه و بودجه فهرست بهای واحد پایه رشته مرمت بناهای تاریخی در خرداد ماه 98 به عنوان نوزدهمین فهرست بها منتشر می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در تهیه این فهرست بها یک کمیته متشکل از کارشناسان ستادی و سازمان برنامه و بودجه تشکیل شد که در بخش ستادی با استفاده از توان استانی، کمیته های استانی شکل گرفت و 8 کمیته استانی به عنوان استان های معین و 23 استان همجوار در کنار ستاد کار را پیش بردند.

طالبیان گفت: این فهرست بها با 950 شرح ردیف و 1150 آیتم به عنوان 19 فهرست بهای مصوب سازمان برنامه و بودجه منتشر شد و در تصویب آن بالغ بر 120 جلسه کارشناسی تشکیل و فهرست مذکور در 12 فصل و 5 پیوست تنظیم شد.

معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: در تنظیم این فهرست بها 7 میلیون دیتا برای تنظیم آنالیز بها شرح ردیف هابر اساس کارسنجی و محاسبه تهیه شد و بالغ بر 3700 ساعت کار کارشناسی برای آن صرف شده است. در تهیه این فهرست بها علاوه بر استفاده از متخصصی داخلی از تجربیات پیمانکاران و استادکاران سنتی، مشاوران حوزه میراث فرهنگی و پیشکسوتان عرصه میراث فرهنگی کمک گرفته شده است.

[related-post id="222282"]
کد خبر 229705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =