چمدان:  عزیز عاشقی عاشق تخت سلیمان بود. 27 مهر ماه سال 90 که زندگی را بدرود گفت بیش از 50 سال بود که هر روز در تخت سلیمان بود. به گفته خودش دو سال پس از پس از جنگ جهانی دوم با یک کارگر گروه باستان شناس آلمانی به تخت سلیمان رفته و پس از آن برای همیشه آنجا مانده بود. عاشقی در دهه 70 بازنشسته شد اما تخت سلیمان را رها نکرد. او با «هوف»، «نومن» و «گیریشمن» در کاوش‌های باستان‌شناسی شرکت کرد و حتی زبان آلمانی را یاد گرفت. او خودش تبدیل به جاذبه‌ای در تخت سلیمان شده بود.



عاشقی پس از فوت بنا به وصیتش در تپه‌ای مشرف به تخت سلیمان به خاک سپرده شدد. عکسی از او که به عنوان پیرترین نگهبان میراث کشور یاد می‌شود این روزها در موزه تخت سلیمان نصب است.

[caption id="attachment_228983" align="aligncenter" width="770"] عکس عزیز عاشقی در موزه تخت سلیمان[/caption]

عاشقی، عاشق خشت خشت تخت سلیمان بود و با همین عشق، تاریخ و یافته‌های آن را برای گردشگران داخلی و خارجی روایت می‌کرد. این روزها در حالی که جای او خالیست که کارکنان و راهنمایان پایگاه میراث جهانی تخت سلیمان راه او را ادامه می‌دهند.

پایگاه میراث جهانی تخت سلیمان مانند تمام پایگاه‌های میراثی کشور با مشکلات بودجه‌ای مواجه است. کارکنان پایگاه‌های میراثی گاهی تا چند ماه حقوق معوقه دارند و در شرایط سخت کاری قرار می‌گیرند. در تعطیلات عید فطر امسال با تعطیل بودن روز پیش از عید، محوطه تخت سلیمان از پذیرایی صدها گردشگر محروم بود با این وجود صبح روز بعد کارکنان این پایگاه با وجود ادامه تعطیلی تا ساعت 10 صبح، درهای محوطه را از صبح زود به روی خیل عظیم گردشگران باز کردند و مانع پشت در ماندن مجدد آنها شدند.

راهنمایان پایگاه تخت سلیمان برخلاف پایگاه‌های دیگر کشور به طور دوره‌ای در محوطه حضور دارند، تاریخ این محوطه ارزشمند را با جزیی‌ترین اطلاعات برای گردشگران شرح می‌دهند و با حوصله قابل توجه به سوالات پر تعداد گردشگران پاسخ می‌دهند.

بخشی از اهمیت محوطه‌های باستانی کشور تنها با ارائه اطلاعات تکمیلی توسط راهنمایان برای گردشگران و مردم عادی نمایان می‌شود، با این وجود حتی در پایگاه‌های مهم کشور مانند تخت جمشید این اتفاق جدی گرفته نمی‌شود. راهنمایان تخت سلیمان اما نمونه‌ای انگشت‌شمار هستند که از سر عشق و بدون هیچ چشمداشتی ساعت‌ها زیر تیغ تند آفتاب خرداد ماه به معرفی تخت سلیمان می‌پردازند.

ویدیویی کوتاه از تلاش راهنمایان محوطه باستانی تخت سلیمان برای معرفی این مجموعه را ببینید:

به گزارش چمدان، تخت سلیمان در استان آذربایجان غربی و در نزدیکی شهر تکاب قرار دارد. مجموعه باستانی و تاریخی تخت سلیمان سال ۲۰۰۳ در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده است. تخت سلیمان بزرگ‌ترین مرکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و عبادتگاه ایرانیان در قبل از اسلام به‌شمار می‌رفت؛ اما در سال ۶۲۴ میلادی و در حمله هراکلیوس امپراتور رومیان به ایران تخریب شد. آباقاخان برادرزاده هلاکوخان که به دین اسلام گرویده بود، روی ویرانه‌های تخت سلیمان مسجدی بنا کرد که آن نیز بعدها ویران شد و تنها کاشی‌هایی با نقوش و خط برجسته از آن به جا مانده که امروزه در موزه رضا عباسی نگهداری می‌شود.
کد خبر 228971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =