چمدان:  علیرضا انیسی عضو هیأت علمی پژوهشگاه و دبیر علمی نشست تخصصی «میراث فرهنگی و مواجهه با بحران سیل» گفت: هدف از برگزاری این نشست تخصصی توجه به موضوع مخاطرات طبیعی است که هر روز شاهد گسترده شدن ابعاد آن هستیم.

او افزود: موضوع سیل و تخریب میراث فرهنگی در گذشته موضوعی دور به نظر می‌رسید و گمان نمی‌کردیم که با وجود این خشکسالی‌ها روزی برسد که آثار تاریخی کشور در معرض خطر سیل قرار گیرند ولی با این حال پیش بینی‌هایی را در پژوهشکده بناها و بافت‌های فرهنگی تاریخی پژوهشگاه انجام دادیم.

وی در ادامه به موضوع آتش سوزی‌های اخیر در آثار تاریخی ایران و جهان اشاره کرد و افزود: این موضوع نیز به بحرانی تبدیل شده که باید نسبت به آن آگاه باشیم و برای جلوگیری ازآن برنامه ریزی کنیم.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه با تأکید بر اینکه حفاظت از میراث فرهنگی به روش سنتی باید پابرجا باشد افزود: در حفاظت باید به شیوه‌های جدید نیز توجه کرد و از مطالعات علمی رشته‌های دیگر در این حوزه بهره برد.

او در تشریح دلایل برگزاری نشست‌های تخصصی در این حوزه گفت: پژوهشگاه به عنوان یک دستگاه پژوهشی وظیفه دارد از لحاظ علمی موضوعات حوزه میراث فرهنگی را مطرح و ابعاد آن را برای روشن‌تر شدن باز کند ولی نمی‌تواند تغییری در رویه‌ها ایجاد کند.

وی با اشاره به جدی بودن موضوع بحران در ایران تصریح کرد: وظیفه اجرایی کردن موضوعات در حوزه میراث فرهنگی به عهده معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.
کد خبر 228948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =