تئاتر شهر ؛ اثری ملی در محاصره مترو، دستفروشان و هفت‌تیرکشان! | تیراندازی در بنای با ارزش معماری و میراثی تهران

چمدان: حدود ساعت 7 شب روز گذشته 19 خرداد ماه یک درگیری با اسلحه در محوطه تئاتر شهر گزارش می‌شود.

بر اساس اعلام پلیس پیشگیری پایتخت درگیری میان 2 جوان 25 ساله به خاطر مسائل شخصی بوده که یکی از آنها با کلت کمری به پای دیگری شلیک می‌کند.

این اتفاق سبب اجتماع مردم در نزدیکی تئاتر شهر که بنایی ثبت ملی است می‌شود و پس از خلع سلاح طرف‌های درگیر به داخل این بنا انتقال پیدا می‌کنند.

تئاتر شهر علاوه بر ارزش معماری و میراثی یکی از مهم‌ترین سالن‌های نمایش در تهران است که هر روزه مردم بسیاری تا ساعات پایانی شب در آن رفت و آمد دارند. این درحالی است که محیط پیرامونی این اثر ثبت ملی در شان آن نیست.

از یک طرف باز شدن در مترو در حریم این اثر  منجر به رفت‌و آمدهای غیر مرتبط با این محوطه شده است و از طرف دیگر همین رفت‌و آمدها سبب تجمع دستفروشان در این منطقه شده‌ است.

پیش از این نیز مدیر تئاتر شهر نسبت به ناامنی پیرامونی این بنای فرهنگی هشدار داده‌ بود.

در سال‌های گذشته و در زمان مدیریت رجبعلی خسروآبادی بر میراث فرهنگی استان تهران بحث تهیه پرونده معماری معاصر مطرح شد که احتمال می‌رفت تئاتر شهر هم به عنوان بنایی شاخص در این پرونده قرار بگیرد اما همان زمان به دلیل ساخت و سازها در حریم این اثر و مشکلات پیرامونی آن و ... کارشناسان احتمال قرار گیری این بنا را در پرونده بعید می‌دانستند و در نهایت هم پرونده‌ای تحت عنوان معماری معاصر ایران به فهرست موقت یونسکو ارسال شد که تئاتر شهر در آن جای نگرفت.

ویدئویی از حادثه شب گذشته را در زیر ببینید:




[related-post id="204389"]

حجت نظری عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران نیز با اشاره به این حادثه با انتقاد از وضعیت محوطه اطراف تئاتر شهر گفت: هنر و فضاهای شهری از جمله فضای تئاتر شهر متعلق به همه شهروندان است و نباید شرایط طوری باشد که عده‌ای از افراد انگیزه و تمایل خود برای حضور در این فضا را از دست بدهند، ما حتی به دنبال بازگشایی چهارراه ولیعصر بودیم چرا که معتقدم توانیابان نیز باید امکان حضور در این فضا را داشته باشند.
نظری با بیان اینکه به دنبال برخورد گازانبری و پلیسی با دستفروشان نبوده و نیستیم، گفت: هدف ما ساماندهی دستفروشان و بهبود وضعیت تردد عابرین است. با اجرای این مصوبه برای محدوده‌های فرهنگی نظیر تئاتر شهر، مشاغلی پیش‌بینی می‌شود که نسبتی با آن فضا داشته باشند. می‌توان ترتیبی اتخاذ کرد که ون کافه‌هایی در این محدوده‌ها فعالیت کنند که قهوه می‌فروشند یا مثلا دستفروشانی که صنایع دستی می‌فروشند در آن محدوده مستقر شوند، البته حضور دستفروشان دیگر با این ازدحام و تراکم همراه نخواهد بود و به منظور رعایت عدالت مدت حضورشان نیز محدود و موقتی خواهد بود.

[related-post id="5400"]
[related-post id="9634"]

کد خبر 228695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =