حراست از اصالت صنایع دستی وظیفه ماست | سیل 160 میلیارد تومان به صنایع دستی آسیب زد | تندیس صنایع دستی در جشنواره فجر

چمدان: معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همزمان با روز جهانی صنایع دستی در نشست خبری گفت: در سال 97 از محل صدور مجوزها 58 هزار شغل ایجاد شده است. در حوزه بیمه هنرمندان صنایع دستی که همواره مورد پیگیری بوده، 2 اقدام مهم رخ داده که یکی ارائه بیمه هنرمندان روستایی و عشایری از محل صندوق بیمه روستایی بود. براساس اعلام صندوق با استفاده از این ظرفیت تا کنون 4 هزار نفر در حوزه روستایی تا پایان سال 97 بیمه بودند. در مناطق غیر روستایی نیز پس از توقف 5 ساله، با دریافت لیست الویت‌های استان‌‌ها 812 نفر بیمه شدند که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

او درباره ارائه تسهیلات به هنرمندان نیز گفت:  از محل کمک‌های فنی و اعتباری و تفاهم‌نامه‌ای که با بانک گردشگری داشتیم تسهیلاتی با نرخ 10 درصد و با تنفس شش ماهه و بازپرداخت 24 ماهه برای هنرمندان صنایع دستی در نظر گرفتیم. همچنین قرار است تسهیلاتی نیز از 10 تا 40 میلیون تومان با تنفس شش ماهه و بازپرداخت سه ساله با کارمزد چهار درصد توسط یکی از مراکز اعتباری به صنایع دستی ارائه شود.

محمودیان درباره خروج مسافری صنایع دستی نیز گفت: متراژ خروج گلیم را تا 40 متر مربع افزایش دادم تا  پرداخت عوارض شامل آن نشود و به راحتی توسط مسافر خارج شود. بر اساس آمار رسمی گمرک بیش از 289 میلیون دلار صادرات صنایع دستی اتفاق افتاده است که بدون احتساب فرش، زیورآلات و صادرات چمدانی. همچنین فروش داخلی بر اساس ابزارهای محاسباتی که در اختیار قرار دارد 1700 میلیارد تومان است که با رشد 18 درصدی نسبت به سال 96 همراه بود.

او همچنین درباره ممنوعیت ورود صنایع دستی غیر ایرانی به کشور گفت: سال گذشته با پیگیری‌های که انجام شد، ورود صنایع دستی غیر ایرانی به کشور ممنوع شد. همچنین برای آنکه جلوی قاچاق صنایع دستی را بگیریم دستورالعمل‌هایی در این خصوص تدوین کردیم چنانچه طی سال گذشته چندین محموله صنایع دستی غیرایرانی کشف و ضبط شد.

معاون صنایع دستی همچنین درباره خسارت سیل به هنرمندان صنایع دستی گفت: خسارات سیل 160 میلیارد تومان برآورد شده است که این تخریب در کارگاه‌های صنایع دستی هم اتفاق افتاده است البته زمان بیشتری برای برآورد نهایی خسارت به صنایع دستی نیاز است چراکه بسیاری از کارگاه‌های این حوزه در قالب تولید خانگی اجرا می‌شدند و باید تمام امور به آرامش برسد تا بتوانیم خسارت نهایی را برآورد کنیم.

محمودیان در پاسخ به سوال چمدان درباره تغییر اصالت برخی صنایع دستی در جریان کاربردی سازی یا مدرن سازی و نقش معاونت صنایع دستی در حفاظت از اصالت گفت: حفظ و احترام به طرح‌ها و نقوش سنتی موضوع مهمی است، وظیفه ما حفاظت از اصالت است. صنایع دستی اما محل مناسبی برای بروز خلاقیت‌ها و نوآوری‌هاست که می‌توانند برخی محصولات را تغییر تبدیل به محصول کاربردی کند.در حوزه دکوراسیون و زیورآلات نمونه‌های خوبی وجود دارد که تغییرات در جهت تجاری سازی بوده است که همه باید با حفظ و احترام به طراحی‌های سنتی باشد. گروه فنی ما در نمایشگاه‌های صنایع دستی درصورتی که محصول با طراحی غیر ایرانی یا غیر اصیل ببیند، تذکر می‌دهد و خواهان جمع آوری آن می‌شود. این موضوع دغدغه ماست و وظیفه حفظ اصالت آثار را داریم.

او همچنین درباره ماجرای تندیس‌های جشنوراه فیلم فجر نیز پاسخ داد: پس از حساسیتی که روی موضوع تندیس‌ها پیش آمد ما به صورت نمادین اعلام کردیم که به فیلم برتر از نگاه مخاطبان تندیس صنایع دستی خواهیم داد و امیدواریم این اتفاق باب شود. تندیس صنایع دستی به عوامل فیلم متری شیش و نیم نیز در همین هفته صنایع دستی اهدا می‌شود. از سوی دیگر باید این توجه جلب شود که اگر در جشنواره یا رویدادی قرار است تندیس ماندگاری داده شود، می‌تواند با صنایع دستی نمایانگر هنر ایرانی باشد.
کد خبر 228684

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =