چمدان: چندین تابلو و هشدار درباره نزدیک شدن به دریاچه تخت سلیمان در این محوطه نصب شده است، با این وجود گردشگران از روی حصارها رد می‌شوند تا روی لبه صخره‌ای دریاچه عکس یادگاری بگیرند.

بسیاری از این گردشگران نمی‌دانند که این لبه صخره‌ای نیز روی آب قرار دارد و زیر پای آنها دریاچه تخت سلیمان قرار گرفته است. وضعیت خطرناکی که می‌تواند هر لحظه موجب سقوط گردشگران در آب شود. تابلوهای محوطه نیز نسبت به نزدیک شدن به دریاچه هشدار می‌دهند و طناب‌های حصار مانند دور تا دور دریاچه کشیده شده‌اند. هر چند که گردشگران به راحتی آن را نادیده می‌گیرند.

دریاچه تخت سلیمان که در واقع ساختاری چشمه مانند دارد یکی از عجیب‌ترین میراث طبیعی کشور است. دریاچه‌ای که بیش از 70 متر عمق دارد و مخروطی شکل است. درباره این دریاچه قصه‌ها و افسانه‌های زیادی وجود دارد. از افسانه گنج‌ها و طلاهای فراوانی که داخل آن ریخته شده تا واقعیت غرق شدن آدم‌ها و ابزارهای کاوش باستان شناسی در آن. آب این دریاچه وضعیت خاصی دارد و لبه‌های آن به خاطر وجود رسوبات زیادی با کوچک‌ترین حرکتی سطح آب را کدر می‌کنند. باستان شناسان زیرآب تاکنون موفق نشدند به کف این دریاچه برسند و وارد شدن به عمق آن را اقدامی خطرناک و مرگ‌آور می‌دانند. تنها یک ربات غواص دو سال پیش در جریان ساخت یک مستند موفق به ضبط تصاویری از کف دریاچه شد.

نگهبانان تخت سلیمان همواره نسبت به نزدیک شدن به این دریاچه حساسند و بسیاری از آنها خاطرات غرق شدن افراد در این دریاچه را به یاد دارند. غریق‌هایی که حتی جنازه‌های بسیاری‌شان از دریاچه خارج نشده است. چهار سال پیش جوانی 27 ساله در دریاچه غرق شد و پیش از آن نیز سه نفر در دریاچه تخت سلیمان غرق شده بودند که جنازه تعدادی از آنها پیدا نشد.

[related-post id="194792"]

  

به گزارش چمدان، تخت سلیمان در استان آذربایجان غربی و در نزدیکی شهر تکاب قرار دارد. مجموعه باستانی و تاریخی تخت سلیمان سال ۲۰۰۳ در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده است. تخت سلیمان بزرگ‌ترین مرکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و عبادتگاه ایرانیان در قبل از اسلام به‌شمار می‌رفت؛ اما در سال ۶۲۴ میلادی و در حمله هراکلیوس امپراتور رومیان به ایران تخریب شد. آباقاخان برادرزاده هلاکوخان که به دین اسلام گرویده بود، روی ویرانه‌های تخت سلیمان مسجدی بنا کرد که آن نیز بعدها ویران شد و تنها کاشی‌هایی با نقوش و خط برجسته از آن به جا مانده که امروزه در موزه رضا عباسی نگهداری می‌شود.
کد خبر 228400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =