چمدان: تخریب شبانه خانه‌های تاریخی بافت قدیم شیراز خصوصاً در ایام تعطیلات سابقه‌ای چندساله دارد که یک نمونه آن تخریب دو خانه تاریخی ثبت ملی شده در اوایل اسفندماه ۹۶ بود که به صورت شبانه تخریب شدند.

شامگاه ۱۴ خرداد ۹۸ یک دستگاه بیل مکانیکی در میانه یک زمین خالی که گویا تا روزهای گذشته خانه‌ای تاریخی بوده در حال آواربرداری و گودبرداری مشاهده شد.

[caption id="attachment_228050" align="aligncenter" width="800"]تخریب شبانه یک بنای تاریخی در شیراز یک بنای تاریخی در شیراز به صورت شبانه تخریب شد. برخی از وجود یک کانال آّب متعلق به دوره زندیه در این بنای تاریخ خبر می‌دهند[/caption]

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس در این زمینه به ایرنا گفت: عصر سه شنبه خانه تاریخی دیگری در بافت قدیمی شیراز تخریب شد. البته این خانه هنوز به ثبت ملی نرسیده بود.

مسعود منیعاتی اضافه کرد: این خانه که در کنار خیابان شهید آیت الله دستغیب واقع شده در سال‌های گذشته دیواری بلند جلوی آن کشیده شده بود. اهالی منطقه تاکید می‌کنند که این بنا متعلق به دوران قاجاریه بوده است. کاشیکاری، نقوش برجسته و گچ‌بری این خانه تاریخی قابل توجه بوده است.

وی افزود:  ظاهراً کانال آب منحصر به فردی داخل این خانه تاریخی کشف شده است. گفته می‌شود این کانال تخریب نشده و باید از تخریب آن جلوگیری کرد.

مسعود منیعاتی با بیان اینکه به نظر می‌رسد این کانال آب متعلق به دوران زندیه است اضافه کرد: کارشناسان میراث فرهنگی برای مشخص کردن قدمت این کانال آب باید وارد عمل شوند.

محمدرضا بهمنی نژاد فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس نیز با بیان اینکه تخریب این خانه قدیمی با مجوز معاونت میراث فرهنگی انجام شده است به ایرنا گفت: براساس مجوز صادر شده مقرر شده که مجدداً ساخت و ساز در این محل برای ایجاد یک واحد بوم‌گردی انجام شود.

وی ادامه داد: این کار با هدف بهسازی انجام شده و تمام مراحل این کار نیز با نظر و نظارت میراث فرهنگی و اعمال نظر فنی این نهاد انجام می‌شود.

[related-post id="226805"]

[related-post id="204170"]

[related-post id="31579"]
کد خبر 228032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =