چمدان: قبرستان رودبند یکی از قبرستان‌های تاریخی شهرستان دزفول با قدمت حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ سال است که آجرکاری و معماری زیبای آن هر گردشگر و علاقه مند به تاریخ را به فکر فرو می‌برد. بخشی از این قبرستان تاریخی در سال‌های گذشته با هدف توسعه شهری و البته در سایه نا هماهنگی میراث فرهنگی و شهرداری دزفول دچار تخریب‌هایی شد. ایرنا در گزارشی نوشت: اکنون اجرای طرح عمرانی در نزدیکی این قبرستان تاریخی واکنش دوستداران میراث فرهنگی و علاقه مندان به بافت آجری شهر دزفول را به همراه داشت.



رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دزفول در این باره به ایرنا گفت: شهرداری دزفول از سال گذشته به منظور توسعه شهری و استفاده از فضای محدوده قبرستان رودبند اقدام به تسطیح بخشی از این قبرستان کرد.

حجت اله آریایی با اشاره به پیگیری‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول در این خصوص افزود: این موضوع برای جلوگیری از تخریب بیشتر این اثر تاریخی به مراجع قضائی اطلاع رسانی شد که متأسفانه اقدامی صورت نگرفت.

وی گفت: شهرداری بدون هماهنگی با میراث فرهنگی اقدام به تخریب این قبرستان تاریخی کرده در حالی که این اثر بخشی از معماری شهر و دارای تزئینات آجری زیبایی است که حرمت آن باید حفظ شود.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول افزود: طرح توسعه رودبند غیر مجاز است چراکه اجرای هر طرحی در این محدوده باید با هماهنگی اداره اوقاف و میراث فرهنگی باشد.



وی اظهار داشت: با اقداماتی که اخیراً بدون هماهنگی توسط شهرداری صورت گرفته بستر طبیعی رودخانه و صخره بستر تخریب شده و اگر این عملیات ادامه داشته باشد چند دهنه قنات موجود در این محدوده نیز آسیب خواهند دید.

روابط عمومی شهرداری دزفول نیز در این باره به ایرنا گفت: محل مورد نظر از ۳۰ سال پیش درختکاری شده و اقدام جدیدی در این خصوص انجام نشده است.

محسن زرشناس با بیان اینکه این قبرستان در ورودی شهر دزفول قرار دارد، افزود: اقداماتی برای پیاده روسازی و زیباسازی در این محوطه انجام شده ولی قبرستان تخریب نشده است.

وی اظهار داشت: هیچکدام از قبرهای موجود در این محدوده تخریب نشده و فقط دچار خاک گرفتگی شده‌اند که بعد از پیاده رو سازی، پاکسازی می‌شوند.

 
کد خبر 227646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =