چمدان: تعطیلات چند روزه همواره فرصت مناسبی برای سفر است. با وجود اینکه تعطیلات می‌تواند اقشار بیشتری از جامعه را درگیر گردشگری کند و به مقاصد رونق بخشد، زیرساخت‌های گردشگری با مشکلات خدمت رسانی در ایام تعطیلات روبرو هستند. یکی از مهمترین مشکلات زیرساخت‌های گردشگری افزایش قیمت در تعطیلات است. اتفاقی که باعث وحشت و نگرانی مردم می‌شود و سبب می‌شود بسیاری قید سفر را بزنند و از فرصت تعطیلات برای سفر استفاده نکنند. در ادامه برخی از افزایش قیمت‌ها در روزهای منتهی به تعطیلات نیمه خرداد را بررسی کردیم.

افزایش قیمت هواپیما در تعطیلات خرداد

بالا بردن قیمت بلیت‌های پروازهای داخلی در ایام تعطیلات، تبدیل به رویه شرکت‌های هواپیمایی شده است. بررسی حداقل قیمت‌های بلیت هواپیما‌ها در هفته جاری و هفته آینده نشان دهنده افزایش قیمت در روزهای منتهی به تعطیلات نیمه خرداد است. جداول زیر مربوط به قیمت پروازهای از مبدا تهران است. در روزهای انتهای تعطیلات نیز این افزایش قیمت در مسیرهای معکوس به مقصد تهران دیده می‌شود.




 

تور استانبول شبی یک میلیون به بالا

سفرهای خارجی با کاهش محسوسی روبروست. بررسی‌های چمدان نشان می‌دهد افزایش قیمت بلیت هواپیما در چند مسیر پرتردد گردشگران ایرانی برای تعطیلات نیمه خرداد دوام زیادی نیاورده و بسیاری از شرکت‌ها با نزدیک شدن به موعد تعطیلات، قیمت‌های خود را پایین آورده‌اند. با این وجود تورهای گردشگری مانند همه ایام تعطیلات قیمت‌ها را افزایش داده‌اند که یکی از علت‌های آن را مانند همیشه افزایش قیمت بلیت هواپیما اعلام می‌کنند. در روزهایی که هنوز موج سفر به تفلیس و باتومی آغاز نشده، سفر به استانبول در تعطیلات خرداد افزایش قیمت داشته است. در حال حاضر به طور میانگین قیمت تورهای استانبول برای تعطیلات نیمه خرداد برای هر شب حدود یک میلیون تومان قیمت دارد. نرخی که در شرایط عادی کمتر است.



جولان خانه مسافرها و ویلاها

خانه مسافرها و ویلاها در نبود نظارت روی قیمت‌هایشان در تعطیلات‌ مختلف جولان می‌دهند. با گسترش سایت‌های خدمت رسانی در زمینه رزرو خانه مسافرها و ویلاها، استفاده از این امکانات تا حدودی ضابطه مند شده و در عین حال رو به گسترش است. با این وجود قیمت‌ها همچنان مبنای خاصی ندارند و صاحبان این اماکن براساس میل خود قیمت‌ها را بالا و پایین می‌کنند.

اقامت‌گاه‌ها و هتل‌های مجوزدار که زیر نظر نهادهای صنفی و تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی فعالیت می‌کنند، دارای لیست قیمت مصوب هستند و اجازه بالا بردن قیمت‌ها را ندارند. با این وجود خانه مسافرها و ویلاهای شخصی در قیمت‌گذاری جولان می‌دهند و از منطق خاصی پیروی نمی‌کنند.

بررسی در میان سایت‌های رزرو این خدمات نشان می‌دهد که بالا بودن قیمت‌ها در تعطیلات رسمی و حتی تعطیلات آخر هفته تبدیل به رویه‌ شده است. بررسی چمدان نشان می‌دهد بیشتر  این اماکن برای تعطیلات نیمه خرداد قیمت خود را سه تا چهار برابر افزایش داده‌اند.

[caption id="attachment_227003" align="aligncenter" width="360"] قیمت پیش از تعطلات[/caption]

 

[caption id="attachment_227004" align="aligncenter" width="354"] قیمت تعطیلات[/caption]

[caption id="attachment_227052" align="aligncenter" width="334"] قیمت پیش از تعطیلات 150 هزار تومان - قیمت در تعطیلات 520 هزار تومان[/caption]
کد خبر 226982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =