چمدان: «زرده به در» از جمله آیین‌های مربوط به تولید گندم است. مراسمی را در روستای مسك شهرستان درمیان برای برطرف كردن آفت زرده گندم (زنگ گندم) در خرداد ماه اجرا می‌كنند كه از آن به «زرده به در» یاد می‌شود.

بیماری زرده گندم، یك بیماری قارچی است كه با شروع بارندگی‌های بهاره و بالا رفتن رطوبت و دما در مزارع گندم به ویژه در مناطقی كه گندم‌ها عارضه ور و خوابیدگی داشته باشند و بذر محلی گندم هم كشت شده باشد، شیوع پیدا می‌كند.

برای اجرای این مراسم تعدادی از زنان روستا لباس و یا شالی زرد پوشیده و با خواندن اشعار زرده زرده و همراه با نواختن دایره و طبل، شادی كنان دور مزرعه گندم آفت زده می‌چرخند و در ادامه مسیر، كشاورز آبیار را داخل جوی و یا استخر آب می‌اندازند.

مرحله پایانی مراسم در مزار بیچه روستای مسك است كه با خواندن دعا و نیایش انجام می‌شود.

از ویژگی‌های این آیین سنتی می‌توان به منحصر به فرد بودن اجرای آن تنها در روستای مسك شهرستان درمیان اشاره كرد. این مراسم كه شادی و نشاط آور است با باورهای اسطوره‌ای منطقه ارتباط دارد و ایجاد همبستگی بین تمامی زنان روستا و نوع پوشش آنها به همراه موسیقی محلی دایره نوازی در اجرای این آیین برای دفع آفات از دیگر نكات برجسته این مراسم است.

این میراث معنوی و ناملموس خراسان جنوبی به شماره ۱۶۲۸ در سال ۹۷ در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شده است.

[caption id="attachment_226873" align="aligncenter" width="1000"]زبیده اسدزاده - زرده به در - درگذشت میراث دار آیین زرده به در بانو «زبیده اسدزاده» آخرین بازمانده و میراث‌دار آواهای مقامی و کهن مرتبط با آیین «زرده به در» که در روستای مسک استان خراسان جنوبی برگزار می‌شود درگذشت[/caption]
کد خبر 226859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =