چمدان: ابوالفتح شادمهری در جلسه سامانه اطلاعات بافت و بناهای تاریخی شهر تهران گفت: در این سامانه اطلاعات در دسترس بناهای تاریخی و ارزشمند، اطلاعات میراثی منابع گوناگون، بررسی اطلاعات جمع آوری شده، تعیین رکوردهای اطلاعاتی، مکان یابی ابنیه روی نقشه شهر تهران، همسان سازی اطلاعات مکانی، توصیفی و مستندات گزارش‌ها و انجام مطالعات مربوط به هر بنا گردآوری شده است.

وی با بیان اینکه اطلاعات به دست آمده پس از ثبت در سامانه قرار می‌گیرد افزود: تاکنون ۱۴۴ رکورد اطلاعاتی مشخص شده که شامل کاربری بنا، شماره شناسه ثبتی، نوع و دوره معماری و تزئینات بنا می‌شود.

شادمهری با اشاره به اینکه این سامانه شامل ۲ بخش بستر ورود اطلاعات و داشبورد خروجی اطلاعات است خاطرنشان کرد: داشبورد خروجی به شکل گیری گزارش‌های مدیریتی مبتنی بر اطلاعات مکانی و توصیفی کمک می‌کند و درصدد هستیم تا نوع دسترسی سازمان‌ها و افراد مختلف در داشبورد خروجی مشخص شود.

شادمهری گفت: تاکنون اطلاعات حدود ۱۰۰۰ بنا در سامانه ثبت شده است که این تعداد شامل بناهای ثبت شده، بناهای ارزشمند و بناهای شاخص دارای ارزش تاریخی بوده است.

وی با بیان اینکه امکان بروزرسانی اطلاعات سامانه براساس اطلاعات مشاوران و دانشگاهیان، یکی از مزایای سامانه است گفت: در حال تنظیم تفاهم‌نامه‌هایی با دانشکده‌های معماری برای تولید اطلاعات جدید هستیم.

مدیر بافت و بناهای تاریخی بارگذاری همزمان اطلاعات مکانی و توصیفی بنا، ایجاد دسترسی‌های طبقه بندی شده برای شهروندان و کاربران تخصصی، امکان پالایش اطلاعات بناهای ارزشمند، تسریع در روند رسیدگی و پیگیری امور مربوط به انجام استعلامات شهرسازی و حقوق شهروندی، تولید نقشه‌های موضوعی و داشبوردهای مدیریتی جهت ارائه اطلاعات ملکی و حفاظت و مرمت ابنیه را از دیگر مزایای قابل استفاده از سامانه اطلاعات تاریخی تهران عنوان کرد.

وی اضافه کرد: همچنین آخرین جرائم ثبتی از میراث فرهنگی دریافت شده و این ضوابط در حال بارگذاری در سامانه است.

شادمهری در ادامه یادآور شد: در همین راستا پروژه‌ای درباره مکان رویدادهای تاریخی شهر تهران داشتیم که شامل اطلاعات خوبی از مجموعه داستان‌ها و روایت‌ها در خصوص وقایع و رخدادهای تاریخی شهر تهران است که این پروژه در مناطق یک و بیست انجام شده و اطلاعات آن در حال بارگذاری روی سامانه است.

وی با بیان اینکه اطلاعات مکانی پروژه‌هایی مثل ساباط‌ها و سقاخانه‌ها نیز در سامانه بارگذاری شده عنوان کرد: قرار است طی تفاهمی با سازمان فناوری اطلاعات عکس‌های پانوراما و ۳۶۰ درجه بناهای ارزشمند نیز تهیه و بارگذاری شود.

شادمهری ادامه داد: سازمان نوسازی شهر تهران اطلاعات خوبی را با استفاده از دفاتر توسعه محلات خود ایجاد کرده و بخشی از این اطلاعات را در اختیار ما قرار داده است؛ علاوه بر این سازمان زیباسازی شهر تهران و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی اطلاعات ارزشمندی تولید کرده‌اند که می‌تواند در سامانه بارگذاری شود.
کد خبر 226510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =