چمدان: «بلادشاپور» بافت تاریخی دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از مراکز سکونت در دوره صفوی و بازرگانی با بندرهای جنوبی، نقش مهمی در اقتصاد و بازرگانی زمان خود داشته‌ است. این بافت تاریخی با ارزش از ساعاتی پیش گرفتار آتش سوزی شده و شعله‌های آتش در این شهر تاریخی فوران کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در واکنش به این آتش سوزی گفت: آتش مهار شده است اما به نظر می‌رسد عمدی بوده است.

محمود باقری با بیان اینکه یک روز بعد از معرفی مدیر پایگاه بافت تاریخی دهدشت، پاکسازی و جمع آوری علف‌های هرز انجام شد به تسنیم گفت: آتش سوزی در فضاهای اصلی نبوده است اما عمدی بوده زیرا برخی دنبال این هستند فضا را خراب کنند.

سرتیپ خادمی مسئول حوادث فرمانداری کهگیلویه نیز به فارس گفت: به محض گزارش آتش‌سوزی دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان فراخوان شدند. علف‌های هرز بافت در شعله‌های آتش سوختند و هیچ خسارتی به هیچ کدام از آثار تاریخی وارد نشد.

وی اضافه کرد: خودروهای آتش‌نشانی در محل حاضر شدند اطفای حریق در بخشی از بافت به کمک آتش‌نشانی مهار شد و در جاهایی که امکان ورود خودرو نبود نیروهای منابع طبیعی با آتش‌بر به اطفای حریق پرداختند.

مسئول حوادث فرمانداری کهگیلویه با اشاره به وجود علف‌های هرز در بافت تاریخی افزود: با توجه به حضور معتادان خطر وقوع آتش‌سوزی دور از انتظار نبود. این موضوع را به رئیس پایگاه بافت اطلاع داده و از او خواسته بودیم نسبت به جمع‌اوری علف‌ها اقدام کند.

فرمانده یگان حفاظت بافت تاریخی دهدشت نیز به عمدی بودن این آتش سوزی اشاره کرد و گفت: آتش سوزی در ساعت ۱۲ ظهر امروز توسط افراد ناشناس به صورت عمدی از نزدیک منازل مسکونی داخل بافت آغاز شد که به علت باد شدید و خشک بودن علوفه درون بافت، حدود یک هکتار دچار آتش سوزی شد.

وی با اشاره به اینکه به هیچ بنای تاریخی آسیب وارد نشد، گفت: نیرو‌های یگان حفاظت با مشارکت آتش نشانی این آتش سوزی را مهار کردند.

به گزارش چمدان، بلاد شاپور با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی و اینکه کوتاه‌ترین راه میان بنادر جنوبی و اصفهان مرکز حکومت صفویان بود از اهمیت خاصی برخوردار بوده‌ است. وجود راه‌های سنگفرش شده و پل‌های متعدد و مرکزیت تجاری آن حکایت از این دارد که شاخه‌های فرعی جاده ابریشم از این شهر عبور می‌کرده است.

وجود ارگ قدیمی، دو هزار خانه، مسجدها، گرمابه‌ها، کاروانسرا، زیارتگاه‌ها و برج و باروی گرداگرد شهر مجموعه بناهای باقی مانده از این بافت تاریخی است که بخشی از آن بازسازی شده‌ است.

در سندی که از عصر شاه عباس صفوی در سال ۱۰۸۶ هجری قمری به جا مانده نام این شهر قریه‌الدشت بوده که در زمان حکومت سلجوقیان به اوج رونق خود رسیده‌ است.

متاسفانه بخشی از بافت تاریخی بلاد شاپور به دلایل توسعه شهرنشینی تخریب شده است. بافت تاریخی دهدشت در سال ۱۳۶۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

تصاویری از این آتش سوزی را در زیر ببینید:

آتش سوزی شهر تاریخی بلاد شاپور - یادگار صفویان در کهگیلویه

آتش سوزی شهر تاریخی بلاد شاپور - یادگار صفویان در کهگیلویه

آتش سوزی شهر تاریخی بلاد شاپور - یادگار صفویان در کهگیلویه

آتش سوزی شهر تاریخی بلاد شاپور - یادگار صفویان در کهگیلویه

آتش سوزی شهر تاریخی بلاد شاپور - یادگار صفویان در کهگیلویه

تصاویر: تسنیم
کد خبر 226264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =