چمدان: گردشگرانی که اهل طبیعت‌گردی هستند در سفرهایشان با شگفتی‌هایی مواجه می‌شوند که هوشمندی طبیعت را نشان می‌دهد.

یکی از نمونه‌های هوش طبیعت در سرزمین شمالی استرالیا داخل پارک ملی حفاظت‌شده لیچفیلد در فاصله حدود 100 کیلومتر جنوب‌غربی شهر داروین دیده می‌شود.

در پارک ملی لیچفیلد، موریانه‌ها سازه‌های مرتفع عجیبی ساخته‌اند که به‌طرز اسرارآمیزی با میدان مغناطیس زمین هم‌راستا است. در زمین هموار وسیعی در این پارک، صدها لانه موریانه که از دور شبیه به سنگ‌قبرهای افراشته یا سازه‌های خرسنگی دست‌ساز بشر به‌نظر می‌رسند شبیه به سوزن‌های قطب‌نما در جهت شمال و جنوب ایستاده‌اند.

فرضیه‌‌ای که از سوی جامعه زیست‌شناسان پذیرفته شده بیان می‌کند که این هم‌راستا‌بودن دقیق در جهت میدان مغناطیسی، به موریانه‌ها اجازه می‌دهد خانه‌هایشان را در وضعیت مناسب و راحتی نگه دارند. شمال استرالیا درطول روز به‌شدت گرم و درطول شب به‌شدت سرد است.

بنابراین، پژوهشگران معتقدند که موریانه‌ها از نیروی مغناطیسی زمین به‌نوعی برای کنترل اقلیم خانه‌هایشان استفاده می‌کنند.

گراهام براون، متصدی سابق بخش حشرات در موزه سرزمین شمالی توضیح می‌دهد که این خانه‌های برج‌مانند، ساختمان‌های آپارتمانی‌شکلی هستند و هر لانه  میزبان هزاران موریان است. اگر این خانه‌ها بخواهند برای تمام این حشره‌ها راحت باشند باید معماری بسیار دقیق و درست و تمام اتاق‌های کوچک و تالارها باید سطح رطوبت و دمای داخلی مناسبی داشته باشند. به‌نظر می‌رسد هم‌راستایی شمال-جنوب این لانه‌ها به موریانه‌ها کمک می‌کند این سطح از دما و رطوبت را به‌طور ثابت حفظ کنند.

















کد خبر 226085

برچسب‌ها