چمدان: بنسکی، هنرمند بریتانیایی در شبکه‌های اجتماعی ویدیویی منتشر کرده که نشان می‌دهد با وجود اینکه به دوسالانه هنری ونیز دعوت نشده غرفه‌ای در این شهر برپا کرده است.

در شرح این ویدیو که در صفحه بنسکی در اینستاگرام منتشر شده آمده است: «با وجود اینکه دوسالانه ونیز بزرگ‌ترین و ارزشمندترین رویداد هنری در جهان است، به‌دلایلی من هرگز به آن دعوت نشده‌ام.»

این ویدیو نشان می‌دهد فردی که به‌نظر می‌رسد بنکسی باشد غرفه‌ای خیابانی از نقاشی‌های رنگ‌روغن برپا کرده و این تابلوها در مجموع، تصویری از کشتی کروز غول‌پیکری را در آبراه بزرگ ونیز می‌سازند.

این غرفه که «ونیز در روغن» نامیده می‌شد تا زمانی برقرار بود که ماموران امنیتی از این هنرمند خواستند به‌دلیل نداشتن مجوز غرفه را جمع کند. زمانی‌که بنکسی وسایلش را جمع می‌کند کشتی کروز در آبراه نمایان می‌شود.

دو سالانه هنری ونیز یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین رویدادهای هنری جهان است که هر دو سال یک‌بار در شهر ونیز ایتالیا برگزار می‌شود و امسال پنجاه‌وهشتمین دوره آن از 11 می 2019 گشایش یافت.

غرفه ایران در پنجاه‌وهشتمین دوره دوسالانه ونیز

ایران هم در این دوره از رویداد هنری شرکت کرده و توانسته توجه علاقه‌مندان هنرهای تجسمی معاصر را از سراسر جهان به‌خود جلب کند. عنوان نمایشگاه غرفه ایران که در فونداکو مارچلو در سن‌مارکو برگزار می‌شود «از بودن و سرودن» است. این عنوان برگرفته از شعری از شاعر معاصر محمدرضا شفیعی کدکنی است.

هادی مظفری کمیسیونر ایران و مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی، مهدی افضلی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر و علی بختیاری کارشناس هنری برگزارکنندگان این غرفه هستند و رضا لواسانی، سمیرا علیخانزاده و علی میرعظیمی، سه هنرمندی هستند که آثارشان را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌اند.



با توجه به عنوان نمایشگاه بین‌المللی ونیز 2019 که «باشد که در زمانه جذابی زندگی کنی» نام دارد، «از بودن و سرودن» در واقع ادای احترامی به لحظات ارزشمند گذشته، حال و آینده است. این نمایشگاه از طرف جامعه فرهنگی و هنری ایران که معمولا کمتر از سوی رسانه‌های بین‌المللی مورد توجه قرار می‌گیرند پیغام صلح آورده است.

بسیاری از رسانه‌های انگلیسی و ایتالیایی زبان از غرفه امسال ایران به‌عنوان یکی از غرفه‌های ملی شرکت‌کننده در دوسالانه هنری ونیز که حتما باید دیده شود یاد کرده‌اند. برای مثال، وبگاه خبری ایتالیایی «پِرمِزولا» در گزارشی غرفه ایران را در شمار 10 غرفه‌ای قرار داده است که نباید دیدن آن را از دست داد.

این وبگاه می‌نویسد: «غرفه ایران (که در فونداکو مارچلو، در خیابان تراگتو، بلافاصله قبل از ایستگاه قایق‌هایی که از سنت‌آنجلو به سن‌توما می‌روند قرار دارد) سبک ظریف و زنانه‌ای دارد. عکس‌هایی از زنان که روی شبکه‌ای فلزی، میزی که از پاپیه ماشه اما با ظرافت ساخته شده است، چاپ شده‌اند. هنرمندان رضا لواسانی، سمیرا علیخانزاده و علی میرعظیمی روی سنت ایرانی کار کرده‌اند.»



همچنین روزنامه انگلیسی هنر (The Art Newspaper) درباره اینستالیشن رضا لواسانی می‌نویسد: «میزهای ضیافت که با قاشق‌چنگال‌های گلدار، میوه، شمعدان‌ها و اسب‌های اسباب‌بازی چیده‌ شده‌اند اتاق را پر کرده‌اند، درحالی‌که لوستر عظیمی تا بالای سر می‌رسد. کل این اینستالیشن فراموش‌نشدنی را رضا لواسانی، هنرمند ایرانی با هدف نشان‌دادن چرخه زندگی و با استفاده از پاپیه ماشه خاکستری ساخته است. نزدیک‌تر، صندلی راحتی خالی پیرمردی انتظار می‌کشد که به‌معنی از دست‌ دادن و مرگ است. این اینستالیشن که اثر برجسته غرفه ملی ایران است با پنج جعبه بزرگ با کشتی به ونیز آورده شده است.»

[related-post id="209645"]
کد خبر 225762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =