چمدان: روح الله شیرازی رئیس پژوهشکده باستان شناسی در مورد اخبار مربوط به احتمال احداث خط راه آهن جدید (خط سوم) در محوطه باستانی تپه حصار دامغان در گفت‌وگو با چمدان گفت: تاکنون در خواستی برای این مساله به پژوهشکده ارسال نشده‌ است اما اگر چنین اتفاقی بیفتد به شدت مخالفت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: هرگونه مداخله جدید در این محوطه به هیچ وجه امکان پذیر نیست چرا که تپه حصار دامغان همانند شهر سوخته یکی از کلیدی‌ترین محوطه‌های باستان‌شناسی به حساب می‌آید.

رئیس پژوهشکده باستان شناسی در ارتباط با اینکه این امکان وحود دارد که برای کاوش‌های جدید و یا ایجاد سایت موزه در این محوطه اقدامی صورت بگیرد، اظهار کرد: همه این اقدامات می‌توانست اجرایی شود اما متاسفانه در شرایط اقتصادی نامناسبی که کشور را در بر گرفته بودجه لازم برای این کار را در اختیار نداریم.

محوطه تپه حصار در دامغان محوطه باستان‌شناسی 7 هزار ساله‌ایست که تاکنون آثار منحصر به فرد و بسیار پر اهمتی همانند گل نبشته‌های ارزشمند، اسکلت زن در حال زایمان و نوزاد آن  و ...در آنجا کشف شده‌ است. پیش از این با گذر 2 خط راه آهن از میان این محوطه آسیب‌های زیادی به آن وارد شده و هر روز با عبور قطار این آسیب‌ها افزایش پیدا می‌کند.

[related-post id="31441"]

[caption id="attachment_225302" align="aligncenter" width="970"] عکس: آیسان زرفام[/caption]

[caption id="attachment_225329" align="aligncenter" width="1000"] تکه‌های سفال‌های تاریخی در تپه حصار | عکس: آیسان زرفام[/caption]

[caption id="attachment_225321" align="aligncenter" width="1000"] تپه حصار | عکس: آیسان زرفام[/caption]
کد خبر 225290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =