چمدان: محمد خیاطیان گفت:  این مصوبه یک قانون بسیار خوب است که ماحصل سال‌ها کار کارشناسی است. در این خصوص نیازمند همت بخش خصوصی و مشارکت آن‌ها هستیم و باید بخش خصوصی را برای مشارکت در این خصوص مجاب کنیم که حمایت همه‌جانبه از این موضوع داشته باشند و در این میان تصویب طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های فرهنگی تاریخی یکی از مهم‌ترین راهکارهای افزایش مشارکت بخش خصوصی است.


او گفت: طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های فرهنگی تاریخی درواقع حمایت صددرصدی از مالکان و سرمایه‌گذاران در این بافت‌ها است و ماده 14 این طرح که دو روز پیش در مجلس بررسی و مصوب شد نشان‌دهنده عزم دولت و مجلس برای حمایت صددرصدی از مالکان و سرمایه‌گذاران این بافت‌هاست.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: در گذشته اگر فردی قصد تغییر کاربری یک فضای تاریخی را داشت علاوه بر این‌که باید پروسه‌های اداری متعددی را طی می‌کرد و هزینه‌هایی نیز می‌پرداخت اما با تصویب ماده 14 طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی بدون صرف هزینه و با کمترین زمان می‌تواند نسبت به تغییر کاربری فضای یک بنای تاریخی اقدام کند.

این مقام مسئول در ادامه گفت: با تصویب این طرح خصوصاً ماده 14 آن از این به بعد باید شاهد یک انقلاب در حوزه احیا و مرمت بافت‌ها و بناهای فرهنگی تاریخی باشیم.

خیاطیان اضافه کرد: همان‌طور که اشاره شد، ایران سرزمین تاریخی است و تعداد بسیار زیادی بنا و بافت و محوطه فرهنگی تاریخی در کشور وجود دارد که منابع دولتی برای مرمت و احیای این تعداد از آثار محدود است لذا نیازمند مشارکت‌های مردمی و همت بخش خصوصی هستیم که قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های فرهنگی تاریخی و خصوصاً ماده 14 این طرح، مسیر را برای این مهم همواره کرده است.

او درباره سازوکارهای اجرایی این قانون نیز گفت: سازمان میراث‌فرهنگی آمادگی لازم برای اجرای این قانون را دارد و در کنار این قانون بسته‌های تشویقی برای مالکان و سرمایه‌گذاران بافت‌های فرهنگی تاریخی در نظر گرفته شده است.

خیاطیان تصریح کرد: سازمان میراث‌فرهنگی یک سازمان پیشرو در حوزه مرمت بافت‌ها و بناهای تاریخی است. ماده 27 قانون الحاقی 2 به دستگاه‌ها اجازه داده است تا آثار تاریخی خود را به بخش خصوصی واگذار کنند که خوشبختانه قرار گرفتن قانون مرمت و احیای بافت‌های فرهنگی و تاریخی در کنار ماده 27 قانون الحاقی 2 سرعت اجرای این کار را بالا می‌برد.

به گزارش چمدان، نمایندگان در نشست علنی یکشنبه ۲۹ اردیبهشت مجلس شورای اسلامی با ماده ۱۴ طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی ارجاعی از کمیسیون با ۱۸۹ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند. بر اساس ماده ۱۴ طرح مذکور، هرگونه مرمت، احیا، تعمیرات اساسی و بهره‌برداری از املاک تاریخی- فرهنگی ثبت‌شده و یا املاک واجد ارزش‌های تاریخی – فرهنگی موضوع این قانون در صورت استقرار فعالیت‌های مطابق ضوابط میراث‌فرهنگی از هزینه‌های مربوط به تغییر کاربری، مرمت و بازسازی معاف خواهد بود. پیش‌تر نیز نمایندگان مجلس، طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی - فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره‌برداران این قبیل بناها را، در ۱۸ ماده و سه تبصره تصویب کرده‌اند.

 
کد خبر 225108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =