چمدان: برج خلعت‌پوشان یکی از آثار تاریخی مربوط به دوره صفویان در تبریز است. این برج آجری در جنوب محله کرکج در ۵ کیلومتری مرکز شهر و در جوار رودخانه مهرانه رود واقع شده و محوطه آن برای تحقیقات علمی به دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز واگذار شده‌ است.

برج خلعت‌پوشان در دره‌ای سرسبز در سمت چپ جاده تبریز - باسمنج قرار گرفته و در اوایل دوره قاجاریان به کارگزاران این حکومت اختصاص داشته‌ است. بعدها این مکان به مرکز اهدای خلعت، مقام، نشان و هدیه از سوی ولیعهدان قاجار به خدمتکاران حکومتی تبدیل شد.

براساس متون و سفرنامه‌های دوره قاجاریه برج در داخل استخری قرار داشت كه با گذشتن از روی پلی ورود به ساختمان میسر می شده است. اكنون كانال اطراف برج پر شده و به صورت پیاده‌رو فرش شده در آمده است.

سر جان ملکم در کتاب تاريخ ايران مي‌نويسد: «چون وضع حکومت چيره بر ايران چنان است که مي‌بايست در هر امری ملاحظه شئونات سلطنت بشود بسياری از آيين‌ها در ايران از اين سبب رواج يافته است. هر چيز که نام پادشاهي بر آنست يا از آن شاه است بايد با احترام و آزرم با آن عمل نمايند و به گونه ويژه‌اي اداي لوازم آداب کنند، براي نمونه اگر خلعتي از سوي پادشاه به حکام بلد يا کسي ديگر حتي شاهزادگان خانواده پادشاهی فرستاده شود بايد به مسافت چند ميل به پيشواز آن رفته با سپاسگزاري بسيار خلعت را بپوشد آن گونه که هر استان حاکم نشينی جای ويژه‌ای در بيرون شهر دارد که آن را خلعت پوشان گويند. خلعت پوشان معمولاً چهار ميل از شهر بيرون است.»

 















عکس‌ها: سیده مریم یوسفی | ایرنا
کد خبر 224903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =