چمدان: محمد حسن طالبيان در نشست خبرى روز  جهانی موزه و هفته ميراث فرهنگى در مورد پرونده هاى ثبت جهانى در پيش رو گفت: ٥ پرونده ثبت جهانى ميراث ناملموس فرستاده شده است اين پروندهها شامل شب يلدا، عود مشترك با سوريه، مهرگان مشترك با تاجيكستان، مينياتور مشترك با كشورهاى ترك زبان، زيارت تادائوس مقدس مشترك با ارمنستان است.
وى ادامه داد: در زمينه ميراث ملموس هم پرونده جنگل‌های هيركانی را ارسال خواهيم كرد اجلاس مربوط به اين پرونده در باكو خواهد بود و با توجه به اختلاف نظر هايي كه در اين زمينه با آذربايجان داشتيم اميدواريم مشكلى در ثبت  اين پرونده پيش نيايد.

معاون ميراث فرهنگى اظهار كرد: پرونده بعدى ثبتى اثر ملموس ما پرونده راه آهن است.

او در مورد پرونده هيركانی توضيح داد: مديريت اين پرونده با سازمان ميراث فرهنگى و مديريت تدوين آن با دانشگاه تربيت مدرس است.

طالبیان اظهار کرد: 680 موز8ه در کشور فعال هستند که 266 موزه دولتی است . موزه‌ مفاخر فارس با همکاری بخش خصوصی در حال آماده‌سازی است. ساخت موزه یزد و موزه فرش تبریز هم در اولویت قرار دارد. موزه یاسوج هم در حال طی مراحل آخر است.

معاون میراث فرهنگی کشور اظهار کرد: 32478 اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی وجود دارد که 1983 اثر ناملموس، 570 اثر طبیعی، 1322 اثر منقول و باقی غیر منقول است.

وی افزود: در سال گذشته 1000 پروانه مرمت صادر شده‌است. اولین سامانه پرونده الکترونیک مرمت را نیز ایجاد شده و در حوزه مرمت در لایحه بودجه تصویب شده که کسانی که اسپانسر مرمت آثار تاریهی و ایجاد موزه هستند از مالیات معاف شوند.

 

 
کد خبر 224888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =