جزیره هنگام در فاصله دو کیلومتری جنوب شرقی جزیره قشم قرار دارد. فعالیت اقتصادی در جزیره هنگام که بیشتر اهالی از دیرباز به آن مشغول بوده‌اند، ماهیگیری بوده‌ است. البته فروش صدف و پذیرایی از گردشگران نیز از جمله فعالیت‌های مردم محلی است.

جزیره هنگام به واسطه جاذبه‌هایی شگفت‌انگیزی که دارد در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه گردشگران قرار گرفته و همین امر زمینه درآمدزایی و رونق اقتصادی برخی خانوار در این جزیره را فراهم کرده است.

جزیره‌ هنگام دارای ساحل شنی و صخره‌ای است. قسمت‌هایی از ساحل نیز به دلیل وجود نوعی کانی در ماسه‌ها، درخشان به نظر می‌رسد. با فرارسیدن شب نیز به دلیل وجود فیتوپلانکتون‌ها به رنگ آبی درخشان دیده می‌شود. اولین مزرعه‌ پرورش کروکودیل در ایران به نام «پارک کروکودیل نوپک» نیز در این جزیره ساخته شده است.

این جزیره سه روستا به نام‌های هنگام قدیم، هنگام جدید (ماشی) و هنگام غیل دارد که نه جاده‌ای دارند و نه ماشینی در آن وجود دارد. مردم جزیره نیز بسیار ساده، صمیمی و مهمان‌نواز هستند.

در شماره جدید اندیشه پویا گزارشی منتشر شده درباره زنان ماهیگیر جزیره هنگام ؛ تنها جایی که زنانش از قدیم تا به حال، بدون کمک مردان ماهیگیری می‌کنند و اقتصاد جزیره روی دست آنها می‌چرخد. آنها می‌گویند با وجود تلاش‌های بسیار، شیلات به آنها مجوز ماهیگیری نمی‌دهد چون زن هستند.

آنها می‌گویند: تا دنبال مجوز می‌رویم به ما می‌گویند که ماهیگیری کار زن نیست. مثلا اگر قایقمان آسیب ببیند ما نمی‌توانیم از جایی خسارت بگیریم یا سهمیه بنزین دریافت کنیم. چرا ماهیگیری کار زن نیست؟ این همه سال است که ما ماهی می‌گیریم. ما در این جزیره همه کار می‌کنیم؛ اقتصاد هنگام روی دست زن‌هاست.»

بعضی از آنها بعد از ناامیدی از شیلات بندرعباس تا تهران هم پی مجوز رفته‌اند اما نشده و به آنها گفته‌اند به زن مجوز نمی‌دهیم. زن‌های هنگام می‌گویند اگر مجوز داشته باشند می‌توانند وام بگیرند و موتورهای کهنه قایق‌هایشان را عوض کنند. همه تلاش‌ها و دانسته‌ها و نان از دریا به خانه آوردن‌ها هنوز برای مسئولان شیلات کافی نیست که به زن‌های ماهیگیر هنگام، تنها جزیره‌ای که بیشتر زنانش بدون کمک گرفتن از مردان، صیادی می‌کنند، مجوز بدهد. آنها نه مجوز صید دارند، نه بیمه‌اند و نه سهمیه سوخت رای ماهیگیری دارند.

تصاویی از زنان ماهی‌گیر جزیره هنگام را در زیر می‌بینید.
 

زنان ماهیگیر جزیره هنگام - زنان ماهیگیر جزیره قشم - زنان ماهیگیر


 

 زنان ماهیگیر جزیره هنگام -  زنان ماهیگیر جزیره قشم -  زنان ماهیگیر


 

زنان ماهیگیر جزیره هنگام - زنان ماهیگیر جزیره قشم - زنان ماهیگیر


 

زنان ماهیگیر جزیره هنگام - زنان ماهیگیر جزیره قشم - زنان ماهیگیر

کد خبر 224735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =