آغاز بررسی باستان­‌شناسی در محدوده سد گوراب بخش زرین آباد دهلران

چمدان: فرزاد مافی سرپرست هیأت باستان شناسی گفت: وجود محوطه‌­های مهمی همچون تپه موسیان، تپه علی کش، تپه فرخ آباد و ... در شهرستان دهلران سبب شده که این شهرستان جایگاه ویژه‌­ای در مطالعات باستان­شناختی ایران داشته باشد.

وی افزود: با این وجود تاکنون بررسی‌­های باستان­شناختی هدفمند و طولانی مدت جهت شناخت تطورات فرهنگی منطقه صورت نگرفته است.

این باستان شناس اظهار داشت: بیشتر تپه‌­های کاوش شده در بخش هموار دهلران قرار داشته و بخش کوهستانی آن که بخش زرین آباد در آن قرار دارد از انجام مطالعات باستان­شناختی اعم از بررسی و کاوش به طور چشمگیری بی‌بهره مانده است، به گونه­‌ای که تاکنون هیچ پژوهش باستان­شناسی در بخش زرین آباد به انجام نرسیده است.

مافی خاطرنشان کرد: برای نخستین بار برنامه پژوهشی باستان­شناسی در منطقه تحت عنوان «بررسی باستان‌­شناسی در محدوده سد گوراب بخش زرین آباد شهرستان دهلران» آغاز شده است.

وی با بیان اینکه این پروژه با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام می‌گیرد ابراز امیدواری کرد: انجام این پروژه به عنوان گام نخست در انجام مطالعات باستان­شناسی، باعث توجه بیشتر مسئولین به این منطقه شده و جانی تازه در کالبد مطالعات باستان­شناسی نیمه جان این منطقۀ غنی بدمد.

مافی مهمترین اهداف این پژوهش را شناسایی مکان‌­ها و محوطه‌­های باستانی منطقه به منظور تسهیل در تدوین برنامه جامع پژوهش‌­های آتی، شناسایی، معرفی و فراهم کردن اطلاعات لازم جهت تشکیل پرونده ثبتی، مطالعه برهم­کنش­‌های احتمالی فرهنگی منطقه با مناطق مجاور و ارزیابی وضعیت محوطه‌­های باستانی با هدف شناسایی آسیب­‌ها و تهدیدات، با رویکرد ارائه راهکارهای حفاظت حداکثری اعلام کرد.
کد خبر 224381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =