معمار هرم شیشه‌ای لوور، یو مینگ پی مشهور به آی ام پی معمار برجستهٔ آمریکایی - چینی تبار در ۱۰۲ سالگی درگذشت. نام او یادآور طراحی ساختارهای نمادین در سراسر جهان است.  آثار برجسته معماری در سراسر جهان از جمله ساختمان کتابخانه جان اف کندی در بوستون آمریکا و هرم شیشه‌ای موزه لوور در پاریس از آثار اوست.

یومینگ پیدر سال ۱۹۱۷ در گوانگ ژودر چین متولد شد و در ۱۸ سالگی برای تحصیل در دانشگاه به آمریکا رفت. او در جریان جنگ جهانی دوم به عنوان محقق برای دولت آمریکا کار کرد. سپس در سال ۱۹۵۵به عنوان معمار شرکت خود را تاسیس کرد. آی. ام. پی یکی از برجسته ترین معماران قرن بیستم بود.

تمرکز او در طراحی‌هایش بر هندسه دقیق، سطوح صاف و نور طبیعی بوده است.  او حتی در سنین کهنسالی هم به کارش ادامه داد.
 

معمار هرم شیشه‌ای موزه لوور

آی. ام. پی، معمارسرشناس آمریکایی - چینی[/caption]
 

موزه هنرهای اسلامی دوحه[/caption]

او موزه هنرهای اسلامی در دوحه قطر را در سن ۸۰ سالگی طراحی کرد. هرم شیشه‌ای موزه لوور یکی از معروفترین ساخته‌های اوست که به نمادی برای موزه لوور و شهر پاریس تبدیل شده است. ماه پیش موزه لوور سی سالگی این هرم شیشه‌ای را جشن گرفته بود.
 


او در دوران کاری‌اش ساختمان‌ها، هتل‌ها، مدارس متعددی در آمریکای شمالی، آسیا و اروپا طراحی کرد و علاقه خاصی به استفاده از شیشه و فولاد با ترکیبی از سیمان در طراحی‌هایش داشت. طراحی هرم شیشه‌ای موزه لوور از جمله شاهکارهای اوست که کار ساخت آن در سال ۱۹۸۹ به پایان رسید. این ساختمان یکی از چشم اندازهای مشهور پاریس به شمار می‌رود. از جمله کارهای دیگر او ساختمان شهرداری شهر دالاس و موزه میهو در کیوتو ژاپن است.
 



آی. ام. پی در دوران کاری‌اش، جوایز زیادی دریافت کرد. او در سال ۱۹۸۳ جایزه معتبر معماری پریتزکر را دریافت کرد. او این جایزه ۱۰۰ هزار دلاری را صرف تاسیس بورسیه‌ای برای دانشجویان چینی کرد که قصد تحصیل معماری در آمریکا را دارند.
 

موزه سوژو در چین[/caption]
 

کتابخانه و موزه جان. اف کندی در بوستون آمریکا[/caption]
 

شهرداری شهر دالاس[/caption]

 ویدیوی از هرم شیشه‌ای موزه لوور را ببینید:

کد خبر 224197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =