چمدان: تنها جزیره ایرانی دریای خزر 26 سال است که خالی از سکنه شده و دیگر مردمان در آن زندگی نمی‌کنند. اما بخش خشکی این جزیره حالا مامن حیات وحش است و پناهگاهی برای گونه‌های مختلف جانوری. 26 سال پیش آب بالا آمد و مردمان آشوراده، جزیره را ترک کردند. ترک کردنی که رنگ همیشگی به خود گرفت و حالا از خاطرات گذشته در این جزیره ردپایی باقی مانده است.  هزار نفر سکنه آشوراده زندگی خود در جزیره را ترک کردند اما خاطرات آن را جا گذاشته‌اند.

هنوز در جزیره می‌توان بخشی از زندگی قدیمی بر جای مانده را تماشا کرد. دو بنای تاریخی نیمه مخروبه، چند خانه و تاسیساتی از گذشته آشوراده در جزیره برجای مانده و تعداد انگشت شماری بنای جدید هم به آن اضافه شده است. هنوز در بخش کوچکی از جزیره می‌توان این بناها و خاطرات گذشته را مرور کرد اما بخش بزرگی از این جزیره حالا در اختیار ساکتانی دیگری است، حیات وحشی که آشوراده را به عنوان پناهگاه خود انتخاب کرده است.

آشوراده اما این روزها با خطرات آینده دست و پنجه نرم می‌کند. سال‌هاست می‌خواهند تن جزیره را بفروشند و در آن بساط گردشگری برپا کنند. اتفاقی که سال‌هاست مخالفان زیادی دارد، هر چند بسیاری معتقدند باید ورود گردشگر به این جزیره سر و سامان داده شود اما بسیاری می‌ترسند طرح‌های این‌چنینی آغازی برای ساخت و ساز و تعرض به حیات وحش جزیره باشد. خطرات آینده آشوراده این روزها بیشتر و بیشتر نمایان می‌شود. گاهی با حکم قضایی فعالیت عمرانی این طرح متوقف می‌شود و گاهی با لودرها با مجوز سازمان محیط زیست به دل آشوراده می‌زنند.

تنها جزیره ایرانی خزر این روزها بین خاطرات و خطرات گرفتار مانده، اما هنوز خودش و طبیعتش یک جاذبه و یک داشته خاص است.











 































[related-post id="193187"]

[related-post id="201795"]

[related-post id="223213"]

عکس‌ها: امین رحیمی - ایرنا
کد خبر 223846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =