۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳
قشم بزرگترین جزیره ایران و خلیج فارس است که در تنگه هرمز قرار دارد. جزیره قشم به‌دلیل داشتن غارها، جنگل‌ها، دره‌ها، سواحل زیبا و مراکز خرید مختلف یکی از بهترین مقاصد گردشگری در ایران است. در این مقاله شما را با جاهای دیدنی قشم آشنا خواهیم کرد.  البته این جزایر در تور قشم با جزایر معمول در نقاط دیگر دنیا کمی فرق دارند. مثلا نباید انتظار داشته باشید که سواحل را شلوغ و افراد بسیاری را در حال شنا ببینید یا درختان نخلی که در کنار سواحل به خط شده‌اند و ….

اهمیت کیش و قشم ازنظر جغرافیایی و اقتصادی بسیار زیاد است. قشم، بزرگ‌ترین جزیره‌ی دولفینی‌شکل خلیج‌فارس و مملو از جاذبه‌های طبیعی است: از جزیره‌های بکر و دیدنی گرفته تا جنگل‌ها، دره‌ها و غارها. البته داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود. قشم، حیات وحش فوق‌العاده و میراث‌های فرهنگی متعددی دارد.

۱. جزیره‌ ناز

جزیره‌ ناز در بخش جنوبی ساحل قشم یکی از دیدنی های قشم است. وقتی آب دریا فرو می‌نشیند، راه رفتن و لمس شن‌های ساحلی را که پر از صدف‌های رنگی و مرجان است، نباید از دست داد. وقتی هم که آب به سمت دریا می‌رود، ساحل به‌ مکان موردعلاقه‌ی موتورسواران و ماشین‌سواران برای مسابقه دادن بدل می‌شود.

جزر و مد آب دریا نیز  در تور قشم بسیار دیدنی است.وقتی آب بالا و به سمت ساحل پیش می‌آید، دیگر اصلا قابل‌باور نیست که چند ساعت قبل، ساحل، خشک‌ِ خشک بوده است. حتما شما هم آن قسمت سریال پایتخت را به‌خاطر دارید که نقی و خانواده‌اش، بی‌خبر از داستان جزر و مد دریا، در ساحل پارک کرده بودند و بعد از چند ساعت، به‌کلی توی آب فرو رفته بودند و دست‌‌وپا می‌زدند.

 

۲. جنگل حرا

جنگل حرا دقیقا در قسمت شمال شرقی جزیره واقع است. این جنگل، ۸هزار هکتار بیوسفر از درختانی از تیره‌ی شاه‌پسند است که محلی‌ها به آنها حَرا می‌گویند. ریشه‌ها و بستر لجنی این درختان، زمانی که آب فرو می‌نشیند (حالت جزر)، روی سطح آب مشخص است. اما با بروز مَد، جنگل کاملا به زیر آب می‌رود. درختان شاه‌پسند ریشه در آب شور خلیج‌فارس ریشه دارند. سیستم تصفیه پوسته‌ی درخت، نمک را می‌کشد و باعث می‌شود آب شیرین به برگ‌ درختان برسد. گردشگران، در جنگل حرا ماهی‌گیری و قایق‌سواری می‌کنند. از برگ درختان هم برای تغذیه‌ی دام استفاده می‌شود که البته با روش قلمه زدن گیاهان، علوفه‌ی دامی تهیه می‌شود. لاک‌پُشت‌های دریایی، خرچنگ‌ها، میگو، مار، مرغ ماهی‌خوار و پلیکان از جمله حیواناتی هستند که در این جنگل زندگی می‌کنند.

 

۳. جزیره‌ی هنگام

این جزیره که در جنوب شرقی جزیره‌ی قشم و در فاصله‌ی دو کیلومتری از آن قرار دارد از خاص‌ترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی قشم است. مساحت این جزیره  حدود ۳۴کیلومتر مربع و شکل آن شبیه به یک مخروط ناقص است. جزیره‌ی هنگام هم دارای ساحل شنی و هم دارای ساحل صخره‌ای است. قسمت‌هایی از ساحل نیز به دلیل وجود نوعی کانی در ماسه‌ها، درخشان به نظر می‌رسد. با فرارسیدن شب نیز به دلیل وجود فیتوپلانکتون‌های دریایی که از خود نور ساطع می‌کنند؛ ساحل هنگام به رنگ آبی درخشان دیده می‌شود.

حضور دلفین‌ها در ساحل، نوعی آهوی خاص و زیبا به نام جبیر و خاردم مصری که خزنده‌ای از خانواده سوسمارها است نیز نمایانگر حیات وحش فوق‌العاده‌ی این جزیره است. اولین مزرعه‌ی پرورش کروکودیل در ایران به نام «پارک کروکودیل نوپک» نیز در این جزیره ساخته شده است. این جزیره سه روستا به نام‌های هنگام قدیم، هنگام جدید(ماشی) و هنگام غیل دارد که نه جاده‌ای دارند و نه ماشینی در آن وجود دارد. مردم جزیره نیز بسیار ساده، صمیمی و مهمان‌نواز هستند.

 

۴. دره‌ی ستارگان

این دره در فاصله ۵کیلومترى از ساحل جنوبى جزیره قشم و در غرب روستای برکه خلف واقع شده است. دلیل نامگذاری این دره آن است که بومیان جزیره عقیده داشتند که ۲میلیون سال پیش ستاره‌ای از آسمان به درون جزیره فرود آمده و این اشکال عجیب را ایجاد کرده است.

دره‌ی ستارگان یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی قشم است که حدود ۲میلیون سال قدمت دارد. این دره بر اثر پدیده‌های زمین‌شناسی نظیر فرسایش به وسیله‌ی آب هاى سطحى، تندبادها و رگبارهاى فصلى در این ناحیه به وجود آمده و به خلق چنین شاهکار طبیعی منجر شده است. با رسیدن به این منطقه و دیدن کوه‌ها، حفره‌های  تو در تو و رسوبی، ستون‌ها و دالان‌ها شگفت زده خواهید شد. پس از عبور از دالان‌ها، آسمان آبی بالای سرتان خودنمایی می‌کند و منظره‌‌ی بی بدیلی را ایجاد می‌نماید. در مسیر بازدید از دره‌ی ستارگان حتماً در روستای برکه خلف توقف کنید؛ چرا که این روستا یکی از پاکیزه‌ترین روستاهای ایران است و علاوه برآن با دیدن صنایع دستی آن نیز هیجان زده خواهید شد!

 

۵. بندر لافت

به گزارش سفر باتو ، اگر بخواهید غروب خیلی قشنگ جزیره را ببینید و خانه‌های روستایی زیبای قشم را، راهش رفتن به بندر لافت است. بندر لافت در شمال غربی قشم قرار گرفته و زمانی مرکز جزیره بوده است، دقیقا همان زمانی که مردمش با لنج به دل دریا می‌زدند. مشخصه اصلی لافت، بادگیرهای بلند و کوچه پس کوچه‌های باریکش است و لنج‌ها و قایق‌ها و قرار گرفتن خانه‌ها در بین درختان سبز گرمسیری و نخلستان‌های بلند. همه اینها در کنار زیبایی خیره‌کننده دریا و جنگل شناور حرا، هر تازه واردی را مجذوب می‌کند.

 

۶. تنگه چاهکوه

یکی از بهترین جاهای دیدنی قشم، تنگه چاهکوه است. ۷۰کیلومتر مانده به شهر قشم و در کنار روستای چاهوی شرقی، در بخش غربی ساحل شمالی جزیره قشم، دره‌ای قرار گرفته که با قدم گذاشتن در آن وارد دنیایی پر از وهم و خیال می‌شویم.

تنگه چاهکوه در دل کوهی سنگی در تور لحظه آخری قشم  قرار گرفته و همین که پا در آن بگذارید با فضایی عریض با دیواره‌هایی بلند مواجه می‌شوید. اما این وضعیت چندان دوام ندارد و اگر به سمت جنوب دره بروید از عرض راه  کم می‌شود و آنقدر راه باریک می‌شود که دیگر به زحمت می‌توان آسمان را آن بالا دید. شاید این باریک شدن راه حتی راه رفتن را دچار مشکل کند ولی در ادامه دالان‌هایی قرار گرفته که می‌شود قدری در آن نشست و خستگی در کرد.

همانطور که از اسم دره پیداست، دره چا‌ه‌های زیاد اما کم عمقی هم دارد، چاه‌هایی که اهالی روستای چاهو آن را برای ذخیره و هدایت آب باران حفر کرده‌اند و هرکدام از آنها قدمتی باستانی دارند.

 

۷. ژئوپارک قشم

به گزارش سفر باتو ، ژئوپارک جهانی قشم به عنوان نخستین ژئوپارک ایران و یکى از منحصر به فردترین ژئوپارک‌هاى جهان می‌باشد که به واسطه‌‌ی قرار گرفتن در کنار سواحل زیباى خلیج فارس، چندین پدیده بارز زمین شناسى را در خود جای داده و به پارک زمین شناسی ایران تبدیل شده است.

این منطقه با داشتن گونه‌های جانوری مانند فلامینگو، پرستو، شهد خور، بلبل خرما و هزاران پرنده دیگر به عنوان یکی از غنی‌ترین مناطق دارای پوشش جانوری خاص در ایران به شمار می‌آید. بیشتر بخوانید: مساجد معروف مالزی در تور مالزی


۸. قلعه‌ی پرتغالی‌ها

گوشه به گوشه‌ی خلیج همیشه فارس را نگاه کنید دیوار‌های قطوری دیده می‌شود که یادگاری‌ست از استعمار‌گری‌های پرتغالی‌ها و به اشغال درآوردن میهن عزیزمان. احداث این قلعه به دست «آلفونسو آلبرکرک» یکی از دریانوردان مشهور پرتغالی، باعث چیرگی پرتغالی‌ها بر جزایر دهانه‌ی خلیج فارس به مدت ۱۱۰سال شد.
کد خبر 223840

برچسب‌ها