چمدان: نخستین‌بار در دهه 1990 میلادی اصطلاح «اکولاژ» یا «اقامتگاه زیستی» به‌کارگرفته شد و تعریفی از نوعی اقامتگاه ارائه کرد که از نظر شکل بنا و کاربردهایش با سایر اقامتگاه‌ها فرق دارد و در مقوله اکوتوریسم (طبیعت‌گردی) می‌گنجد. طبیعت‌گردی نوعی از گردشگری است که بازدید از مناطق آسیب‌پذیر و بکر را شامل می‌شود و انجام آن نیازمند احترام بسیار زیاد به طبیعت و حفظ ذخایر آن است.

پژوهش‌های انجمن بین‌المللی طبیعت‌گردی نشان می‌دهد که توجه جهانی به اکوتوریسم به‌عنوان سفری مسئولانه به نواحی طبیعی ضمن حفاظت از محیط‌‌زیست و بهبودبخشیدن رفاه مردم بومی، در سال‌های اخیر به‌سرعت درحال رشد است.

همچنین در پژوهشی که مرکز آمار سفرهای مسئولانه انجام داده است حدود یک‌پنجم مصاحبه‌شوندگان (21 درصد) اظهار داشته‌اند که حاضر هستند پول بیشتری بپردازند اما با شرکتی به مسافرت بروند که سابقه اجتماعی و محیط‌زیستی بهتری داشته باشد.
در پژوهشی که مرکز آمار سفرهای مسئولانه انجام داده است حدود یک‌پنجم مصاحبه‌شوندگان (21 درصد) اظهار داشته‌اند که حاضر هستند پول بیشتری بپردازند اما با شرکتی به مسافرت بروند که سابقه اجتماعی و محیط‌زیستی بهتری داشته باشد

نتایج گزارش بنیاد سفر هم حاکی از آن است که 66 درصد از مسافران پیمایش‌شده قادرند تعطیلات «سبزتر» را با راحتی بیشتری نسبت به انواع دیگری سفرهای تعطیلاتی شناسایی کنند. ازسوی دیگر، 84 درصد از افرادی که در بخش بازاریابی/روابط‌عمومی سفر کار می‌کنند به‌وضوح دیده‌اند که اعتبارنامه‌های سبز در آینده‌ای نزدیک به‌طرز قابل‌توجهی اهمیت پیدا خواهند کرد.

هرچند بیشتر طبیعت‌گردها ترجیح می‌دهند در چادرهای کوچک شخصی قابل‌حمل اقامت کنند اما سیاحت‌های طولانی در طبیعت به امکانات بهداشتی و ایمن (سرویس بهداشتی، حمام، آب‌آشامیدنی سالم، خدمات پزشکی اولیه، امکان خوابیدن در محیط‌های دور از جانوران شکارچی و سمی) نیازمند است. به‌همین‌علت، امروزه در بسیاری از کشورها که از مناظر طبیعی بکر و ذخیره‌های جانوری منحصربه‌فردی برخوردارند اکولاژ‌ها یا اقامتگاه‌های زیستی برای ارائه خدمات اقامتی مناسب به رصدگران حیات‌وحش گیاهی و جانوری، به‌سرعت درحال توسعه‌اند.

ویژگی‌های اقامتگاه‌های زیستی

مهم‌ترین ویژگی اکولاژها این است که در ناحیه‌ای طبیعی یا روستایی که فاصله اندکی تا طبیعت دارد و از ترافیک، سروصدا، مه‌دود و آلودگی‌های شهرها تاثیر نگرفته است قرار داشته باشد. این اقامتگاه‌ها کوچک هستند و معمولا کمتر از 30 اتاق دارند و به سامانه‌هایی تجهیز شده‌اند که از محیط‌زیست دربرابر آلودگی و تخریب محافظت می‌کنند.

استفاده از شیوه‌های جدیدی برای ذخیره و صرفه‌جویی در مصرف انرژی و همچنین بهره‌گیری از فناوری‌ انرژی‌های تجدیدپذیر از دیگر ویژگی‌های این اقامتگاه‌ها است.

اکولاژها به راهنماهای بومی که دانش قابل‌توجهی درباره زیستگاه‌های طبیعت پیرامون دارند و به طبیعت‌گردان آموزش‌های لازم را برای حفاظت از طبیعت و حفاظت از خودشان دربرابر ناشناخته‌های محیط ارائه می‌دهند، دسترسی دارند.

همچنین مهمانان و بازدیدکنندگان را از اهمیت و ارزش زیست‌بوم‌ها آگاه می‌کنند و به آنها می‌آموزند که چگونه بیشترین لذت را از سفر ببرند بی‌آنکه به طبیعت آسیب برسانند.
اکولاژها به راهنماهای بومی که دانش قابل‌توجهی درباره زیستگاه‌های طبیعت پیرامون دارند و به طبیعت‌گردان آموزش‌های لازم را برای حفاظت از طبیعت و حفاظت از خودشان دربرابر ناشناخته‌های محیط ارائه می‌دهند، دسترسی دارند

بی‌شک وجود اکولاژها بی‌آنکه باعث نابودی طبیعت شوند می‌توانند چرخ اقتصاد بومی را به حرکت درآورند و در درازمدت به درآمدزایی ازطریق توسعه پایدار منجر شوند.

اقامتگاه سرزمین رام‌نشده دینتری

پارک ملی جنگل بارانی دینتری در شمال دور کویینزلند استرالیا قرار دارد. این جنگل بارانی که از سال 1981 به پارک ملی تبدیل شده است در سال 1988 به فهرست میراث جهانی یونسکو راه یافت. این پارک از دو بخش تشکیل شده که ازطریق منطقه‌ای روستایی‌کشاورزی از هم جدا می‌شوند و این سکونتگاه کشاورزی، دو روستای ماسمن و دینتری را شامل می‌شود.

پارک ملی دینتری به‌دلیل داشتن تنوع‌زیستی استثنائی، از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. به‌طوری‌که، این پارک زیستگاه بیش‌از 430 گونه پرنده، دست‌کم 23 گونه خزنده و 13 گونه دوزیست است. همچنین حدود 65 درصد از گونه‌های خفاش‌ و پروانه‌، 30 درصد از گونه‌های قورباغه، خزندگان و کیسه‌تنان و 18 درصد از گونه‌های پرنده در کل استرالیا در این پارک زندگی می‌کنند. بیشتر این پارک ملی از جنگل بارانی گرمسیری پوشیده شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که جنگل بارانی دینتری بزرگ‌تر، بیش‌از 110 میلیون سال است که به‌طور دائم وجود دارد و حتی گفته می‌شود که احتمالا قدیمی‌ترین جنگل بارانی موجود در جهان باشد.

داخل این محوطه ثبت جهانی، اکولاژی قرار دارد که توانسته نامش را در فهرست 50 اقامتگاه برتر جهان از نگاه نشنال‌جئوگرافیک ثبت کند. این اکولاژ که «اقامتگاه سرزمین رام‌نشده دینتری» نام دارد و با همکاری قبلیه بومی کوکو یالانجی راه‌اندازی شده است فرصت بسیار نادری در اختیار مهمانانش قرار می‌دهد که بتوانند در فرهنگ بومیان استرالیا غوطه‌ور شوند.

به‌دلیل قدمت جنگل بارانی دینتری، چشم‌اندازهای اطراف این اقامتگاه زیستی چیزی شبیه به پارک ژوراسیک است که با سواحل شنی، کوهستان‌های متراکم، آبشارها و جنگل‌های بکر احاطه شده است.

این اقامتگاه که گواهی زیستی پیشرفته دریافت کرده است به مهمانان اطمینان می‌دهد که در ویلاهای سبک خانه‌درختی اقامت کنند و کمترین تاثیر را بر محیط‌زیست بکر منطقه برجای بگذارد.

فعالیت‌های این اکولاژ، کارگاه‌های نقاشی بااستفاده از گِل اُخری آبشار نزدیک به اقامتگاه و تورهای پیاده‌روی برای کشف گیاهان کهن جنگل را شامل می‌شود. همچنین پارک دریایی سد بزرگ مرجانی استرالیا که بهترین نقطه جهان برای غواصی صخره‌های مرجانی است کمتر از یک‌ساعت از این اقامتگاه قرار دارد.

اقامتگاه سرزمین رام‌نشده دینتری دارای 15 ویلا است که همگی آنها بالکنی روبه جنگل بارانی دارند و بالکن «ویلای جنگل بارانی» به وان بزرگی مجهز شده است. ماساژ، استخر و مراقبت‌های پوست صورت از دیگر امکاناتی است که در این اکولاژ عرضه می‌شود.

کاربران وبگاه booking.com این اقامتگاه زیستی را «فوق‌العاده» ارزیابی کرده‌اند و درمجموع 9 امتیاز به آن داده‌اند.

[related-post id="223265"]























































کد خبر 223801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =