چرا بیشترین بقاع و امامزادگان در استان‌های خوش آب و هوا هستند؟ | سرنوشت بقاع جعلی چه می‌شود

چمدان: حجت الاسلام محمد نوروزپور با بیان این مطلب افزود: اماکن مذهبی دارای سندیت و شناسنامه معتبر در قالب بقاع متبرکه شامل پیامبران، امامزادگان، علما، بزرگان و مشاهیر هستند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه بیشترین بقاع متبرکه کشور در استان‌های مازنداران، فارس و گیلان وجود دارند گفت: هم اکنون هشت هزار بقاع متبرکه معتبر و دارای سند و شناسامه مورد تایید این سازمان در سطح کشور وجود دارد.

[related-post id="195461"]

حجت الاسلام نوروزپور اظهار داشت: اشتیاق مردم برای فراگیری معارف قرآنی از سوی امامزادگان وقت یا هجرت به دلیل ظلم و جور فضای حاکم در دوران بنی‌امیه و بنی‌عباس از مهمترین دلایل نقل مکان امامزادگان به این گونه نقاط کشور است.

مدیر کل بقاع متبرکه سازمان اوقاف گفت: تجمع بیشتر شیعیان و دوستداران علوی در این گونه از نقاط کشور و تمایل مردم برای فراگیری تعالیم مذهبی از دیگر دلایل وجود بقاع متبرکه در این مناطق است.

وی در خصوص ساخت برخی بقاع جعلی توسط عده‌ای سودجو و فرصت طلب برای کسب درآمد گفت: در طول تاریخ 40 ساله جمهوری اسلامی بقعه‌های مختلفی که فاقد سندیت و اعتبار بوده یا مثلا به واسطه خواب، یک فرد اقدام به ساخت بقاع کرده‌اند پس از عدم تایید، قانونا با آن‌ها برخورد شده و آن اماکن تخریب شده است.

حجت الاسلام نوروزپور تصریح کرد: سازمان اوقاف به جدیت با این گونه اماکن برخورد کرده و آنها را پس از طی مراحل قانونی تخریب خواهد کرد یا اینکه ضریح ساخته شده جمع آوری و آن مکان در صورت دارا بودن شرایط لازم به حسینیه تبدیل شده است.

وی در پاسخ به این سوال که کمک‌ها و نذورات مردمی واریزی به بقاع متبرکه معتبر صرف چه کارهایی خواهد شد، گفت: در حال حاضر اطلاعات و آماری در خصوص کمک‌های مردمی در قالب نذورات و غیره در اماکن مذهبی ندارم اما هزینه‌های جمع آوری شده در هر استان و برای توسعه و گسترش خود همان اماکن مذهبی هزینه خواهد شد.

به گفته وی، بخشی از هزینه‌های جمع آوری شده این گونه اماکن مذهبی، صرف انجام امور مراسم مذهبی، عمرانی، فرهنگی، مدیریتی، مرمت و بازسازی و دیگر هزینه جاری آب، برق، گاز و غیره خواهد شد.

مدیر کل بقاع متبرکه سازمان اوقاف در حالی این را به ایرنا گفته است که چندی پیش مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان تاکید کرده بود که نباید دنبال شجرنامه امامزاده‌ها باشیم. اظهاراتی که با واکنش غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مجلس شورای اسلامی هم روبرو شد.

[related-post id="194937"]

این نماینده مجلس در واکنش به اظهارات مدیرکل اوقاف اصفهان گفته بود: اگر چنین رویه‌ای در پیش گرفته شود، من قول می‌دهم امسال چند هزار امامزاده دیگر تولید می‌شود. حتما شجره‌نامه‌های دقیقی را مراجع عالیقدری باید تایید کنند و حکم بخورد؛ در غیر این صورت هر کسی یک شجره‌نامه می‌سازد، آن را هفت نسل عقب‌تر می‌برد و به امامی وصل می‌کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس همچنین با انتقاد از این گفته که برخی از امامزاده‌ها بیشتر سیاحتی است گفته بود: برخی سخنان وهن دین است؛ اینکه یک امامزاده را سیاحتی بنامیم و یکی را زیارتی اصلا معنا ندارد؛ از رییس سازمان اوقاف می‌خواهیم ورود کند و تذکر دهد.
کد خبر 223754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =