چمدان: دوچرخه‌سواری در شهرها و بافت‌های تاریخی و مناطق گردشگری یکی از راه‌های جذب توریست، ترغیب به تاریخ و فرهنگ و کاهش آلودگی‌های ناشی از خودروها در بافت‌های ارزشمند تاریخی در شهرها است. دوچرخه سواری و ایجاد مسیرهای ویژه برای گردشگران دوچرخه‌سوار در شهرهای مختلف ایران بارها مورد توجه و البته بی‌تفاوتی قرار گرفته است.

محققان دانشگاه آزاد اسلامی در مقاله‌ای که سال 90 منتشر کردند بر طراحی مسیر ویژه دوچرخه سواری برای گردشگران در بافت تاریخی شهر یزد (LBT) تاکید کردند. این محققان در خلاصه مقاله خود آورده‌اند: امروزه با افزایش اهمیت حمل و نقل سبز و مباحثی همچون توسعه پایدار، استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله‌ای مناسب جهت جابجایی ساکنان شهرها بیش از پیش اهمیت یافته و روز به روز بر آن تاکید بیشتری می‌شود. بنابراین توسعه خطوط دوچرخه سواری در شهرهای بزرگ دنیا به عنوان راهی برای کاهش ترافیک و گازهای گلخانه‌ای، مد نظر قرار گرفته است. یزد، شهر دوچرخه‌ها، اولین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان محسوب می‌شود. از این رو در تمام فصول میزبان گردشگران زیادی است لذا دلایلی برای احداث خطوط ویژه دوچرخه در بافت تاریخی شهر یزد وجود دارد از جمله ترویج فرهنگ دوچرخه سواری، شناساندن بهتر و بیشتر تمام نقاط تاریخی، گردشگرپذیر بودن در تمام فصول، هزینه پایین طرح، دادن انگیزه بیشتر به گردشگران برای بازدید بهتر از مناطق تاریخی، واقع شدن اکثر آثار تاریخی در زمین مسطح و هموار و ...

معاون سابق شهردار یزد در سال 1393 درباره ایجاد مسیر گردشگری با دوچرخه در بافت تاریخی یزد گفته بود: تردد با خودرو در کوچه‌های باریک و زیبای آشتی‎‎کنان در بافت تاریخی یزد میسر نیست به همین دلیل تردد با دوچرخه در این معابر یادآور خاطرات گذشتگان این بافت قدیمی ‌است.

وی گفته بود: محور مسجد جامع - محله فهادان - خیابان سیدگلسرخ - خیابان قیام - خیابان امام و مسجد جامع و نیز محور میدان امیرچخماق - مسجد ملااسماعیل - مسجد جامع - خیابان مهدی و خیابان قیام - میدان امیرچخماق از محورهای تعریف شده برای گردش با دوچرخه در بافت تاریخی برای گردشگران است. البته معاون سابق شهردار یزد تاکید کرده بود این مسیر فقط ویژه مردان گردشگر است!

هر چند هنوز چنین مسیری در یزد ایجاد نشده تا گردشگران داخلی و به ویژه خارجی که در طول سال از این شهر جهانی بازدید می‌کنند بهتر بتوانند در بافت تاریخی آن با دوچرخه رفت و آمد و با لذت بیشتری از این بافت بازدید کنند اما به نظر می‌رسد ایجاد چنین مسیری همچنان می‌تواند از سوی میراث فرهنگی یزد، شهرداری و شورای شهر مورد توجه قرار گیرد.

اما تهران در این مسیر همیشه پیشگام بوده است. از خطوط سبز بلوار کشاورز در سال‌های دور که هنوز رنگ سبز آن دیده می‌شود تا افتتاح اولین مسیر دوچرخه سواری در بافت تاریخی تهران در محله حصار ناصری نمونه‌ای از تلاش‌های مدیران شهری پایتخت برای رونق دوچرخه سواری بوده است. مدیر بافت و بناهای تاریخی شهرداری تهران در زمان افتتاح اولین مسیر دوچرخه سواری در بافت تاریخی تهران گفته بود: تلاش می‌کنیم با بهبود شرایط بتوانیم تورهای گردشگری با دوچرخه را با مزیت و کاربری بیشتری برگزار کنیم. این موضوع می‌تواند به معرفی جاذبه‌های گردشگری و میراث فرهنگی به گردشگران داخلی و خارجی کمک کند.

شهر تاریخی قزوین نیز در فروردین امسال میزبان تور گردشگری با دوچرخه بود. این تور از حیاط سعدیه مجموعه سعدالسلطنه آغاز شد و گردشگران با دوچرخه‌هایی که در اختیارشان قرار گرفته بود در بافت تاریخی قزوین رکاب زدند و به بازدید از بناهای تاریخی پرداختند. نکته قابل توجه این است که در این تور دختران و زنان نیز پا به پای گردشگران مرد رکاب زدند و از بافت تاریخی قزوین بازدید کردند.

[caption id="attachment_223660" align="aligncenter" width="2016"]دوچرخه سواری در بافت تاریخی قزوین شهر تاریخی قزوین میزبان تور گردشگری با دوچرخه بود | این تور از حیاط سعدیه مجموعه سعدالسلطنه آغاز شد و گردشگران با دوچرخه‌هایی که در اختیارشان قرار گرفته بود در بافت تاریخی قزوین رکاب زدند و به بازدید از بناهای تاریخی پرداختند[/caption]

اصفهان شهر تاریخی و توریست پذیر کشورمان نیز ظرفیت بسیار زیادی برای تورهای گردشگری با دوچرخه یا ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری برای گردشگران را دارد اما مسئولان این استان بر این تاکید دارند که دوچرخه سواری مخصوص مردان است و گردشگران زن نمی‌توانند از دوچرخه استفاده کنند.

دادستانی اصفهان امروز بر اساس آنچه در برخی منابع خبری منتشر شد به پلیس دستور داده است با دوچرخه‌سواری زنان برخورد کند. از این پس نیروی انتظامی موظف است جلوی زنان دوچرخه‌سوار را بگیرد و دوچرخه آنها را به پارکینگ منتقل کند.

ابوالحسن مهدوی امام جمعه موقت اصفهان نیز پیش‌تر خطاب به مسئولان گفته بود: «اگر به دنبال تغییر هستید در رفع مشکلات اقتصادی مردم تغییر ایجاد کنید نه در اسباب کنسرت و موسیقی حرام. راهش دفاع از دوچرخه‌سواری دختران نیست که بگویید این موضوع مشکل قانونی ندارد که البته هم مشکل شرعی و هم مشکل قانونی دارد.»

دادستان اصفهان درباره دوچرخه سواری بانوان در فضای عمومی توضیحاتی داده و تاکید کرده است: بر طبق فتوای علما و همچنین براساس قانون، دوچرخه سواری بانوان در فضای عمومی فعل حرام است.

علی اصفهانی می‌گوید: علاوه بر این مدت زیادی بود که ائمه جمعه، جماعات و خانواده شهدا نسبت به دوچرخه سواری بانوان در اماکن عمومی معترض بودند، تعرضات و مزاحمت هایی برای این بانوان ایجاد شده بود. بر این اساس به نیروی انتظامی اعلام شد که اگر مواردی از دوچرخه سواری بانوان در سطح شهر دیده شد در نوبت اول خیلی محترمانه تذکر بدهند و اگر فرد مدارک هویتی دارد از او بگیرند و در غیر این صورت دوچرخه فرد را توقیف کنند.

دادستان عمومی و انقلاب اصفهان اضافه می‌کند: در این راستا افراد باید به پلیس امنیت مراجعه کنند و پلیس نیز برای بار اول از آنها تعهد می‌گیرد و بدون مجازات مدارک و یا دوچرخه آنها را باز می‌گرداند. اگر این اقدام برای بار دوم و سوم ادامه یابد با فعل حرام صورت گرفته طبق قانون مجازات اسلامی برخورد می شود.

اصفهانی می‌گوید: ضمن اینکه ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر که براساس قانون تشکیل شده و مصوبات آن لازم الاجراست درخواست پیگیری و برخورد با بانوان دوچرخه سوار در اماکن عمومی را دارد.

وی اضافه می‌کند: بنده راهکاری به شهرداری و نیروی انتظامی پیشنهاد دادم که می‌توان دوچرخه‌ای با پوشش مناسب برای بانوان طراحی کرد که آنها بتوانند در اماکن عمومی تردد کنند.

تصاویر زیر دوچرخه سواری بانوان در اصفهان را نشان می‌دهد ...

دوچرخه سواری زنان در اصفهان - دوچرخه سواری دخترها در اصفهان - ممنوعیت دوچرخه سواری دخترها در اصفهان - دادستانی اصفهان دوچرخه سواری زن ها -

دوچرخه سواری زنان در اصفهان - دوچرخه سواری دخترها در اصفهان - ممنوعیت دوچرخه سواری دخترها در اصفهان - دادستانی اصفهان دوچرخه سواری زن ها -

دوچرخه سواری زنان در اصفهان - دوچرخه سواری دخترها در اصفهان - ممنوعیت دوچرخه سواری دخترها در اصفهان - دادستانی اصفهان دوچرخه سواری زن ها -
کد خبر 223644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =