چمدان: دسامبر سال 2017 سه وزارتخانه محیط‌ زیست، سیاست‌های کشاورزی و بهداشت ایتالیا مجوزی را درخصوص حیوانات حیات‌وحش در باغ‌وحش‌ها و سایر پارک‌های جانوران صادر کردند که به پارک‌های آبی اجازه می‌داد امکان شنا کردن گردشگران و بازدیدکنندگان با پستانداران دریایی را در این سازه‌های سرگرمی فراهم کنند.

فعالان محیط‌زیست در پی صدور این مجوز به دیوان عالی منطقه لاتزیو شکایت کردند و اکنون این دادگاه پس‌ از بررسی دعوی به نفع این فعالان رای صادر کرد و این مجوز را لغو کرد.



سال‌ها است که در بسیاری از نقاط دنیا بازی‌ کردن گردشگران و بازدیدکنندگان از باغ‌وحش‌ها و پارک‌های آبی با جانوران در اسارت به یکی از مهم‌ترین نقاط اختلاف میان فعالان محیط‌زیست و گردانندگان این سازه‌های گردشگری و درآمدزا تبدیل شده است.

به‌ویژه تلاش برای لغو مجوزهای شناکردن با دلفین‌ها، نقاشی‌کشیدن این پستانداران آبزی و فیل‌سواری گردشگران با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

اما هنوز بسیاری از دولت‌ها از این برنامه‌های درآمدزا که به جذب گردشگر می‌انجامد حمایت می‌کنند بی‌آنکه به آزاری که این جانوران متحمل می‌شوند توجه کنند.



برای مثال درحالی‌که بسیاری از کشورهای آفریقایی و جنوب‌شرق آسیا در دو سال اخیر فیل‌سواری را ممنوع کرده‌اند که از آن‌جمله می‌توان به لغو برگزاری تورهای فیل‌سواری پارک ملی یوک‌دون در ویتنام اشاره کرد، در روزهای اخیر وزارت تجارت خارجی تایلند مجوز صادرات فیل را صادر کرد. این مجوز می‌تواند به دام‌انداختن بیشتر فیل‌های آزاد را سبب شود. فیل‌های در اسارت در صنعت توریسم و سیرک‌ها استفاده می‌شوند.

در حال‌ حاضر، حدود چهارهزار فیل در اسارت در تایلند زندگی می‌کنند و این درحالی‌است که فقط حدود هزار فیل آسیایی در جنگل‌های این کشور آزاد هستند.

[related-post id="187574"]

[related-post id="187574"]
کد خبر 223581

برچسب‌ها