چمدان: اردیبهشت تهران سال‌هاست که اینقدر زیبا نبوده‌ چرا که پروانه‌ها بسیاری از کوچه‌های شهر را پر کرده‌اند، به درختان که نزدیک می‌شوی پروانه‌ها روی شاخ و برگ آن می‌پرند و گروه‌های پر تعداد آن‌ها از فراز سر عابران پیاده از این درخت به درخت دیگری پرواز می‌کنند. این پروانه‌ها گردشگری و تهرانگردی در این روزهای تهران را بیش از پیش جذاب‌تر کرده‌اند.

این پروانه‌ها که این روزها مهمان تهران شده‌اند، اغلب شکل و رنگ یکسانی دارند. در ببیشتر آنها بال‌هایی پر نقش و نگار اما بیشتر با رنگ‌های نارنجی و مشکی دیده‌ می‌شود.  این نوع از پروانه در فارسی «رنگین بانو» نامیده می‌شود. در زبان انگلیسی نیز به آن بانوی نقاشی شده‌ (Painted lady) می‌گویند اما نام علمی آن «Vanessa cardui» است.

رنگین بانو که به طور دقیق‌تر در بال‌های آنها رنگ‌های نارنجی، اکر، خاکی، قهوه‌ای، سفید و مشکی دیده‌ می‌شود، نوعی بسیار گسترده از پروانه‌ها هستند که در سراسر کره زمین به جز قطب جنوب و آمریکای جنوبی زندگی می‌کنند، این پروانه‌ها معمولا در بهار مهاجرت می‌کنند گاهی هم در پاییز این پروانه‌ها مهاجرت برگشت را آغاز می‌کنند اما از آنجا که در مهاجرت پاییز در ارتفاع بالا پرواز می‌کنند کمتر دیده‌ می‌شوند. رنگین‌بانوها پس از مهاجرت ترجیح می‌دهند در مکان‌های گرمتر زندگی کنند.

رنگین‌بانو از شهد گل‌ها تغذیه می‌کند. گاهی این نوع از پروانه مسافت بسیاری را طی می‌کند و مثلا از ایسلند به بیابان صحرا در آفریقا می‌رود.

[caption id="attachment_223467" align="aligncenter" width="1024"]پروانه ها در تهران تصویر پروانه رنگین‌بانو از پشت حشره[/caption]

[caption id="attachment_223468" align="aligncenter" width="1024"]پروانه ها در تهران تصویر پروانه رنگین بانو از سمت شکم[/caption]

چرا پروانه‌ها به تهران آمدند؟ 

علیرضا نادری کارشناس حشرات سازمان حفاظت محیط زیست به میزان گفته‌ است که بارندگی‌های اخیر دلیل آمدن پروانه‌ها است. او تاکید کرده است که وجود این پروانه‌ها جای نگرانی برای شهروندان، کشاورزی و محیط زیست ندارد.

از سوی دیگر حسین آخانی کارشناس و فعال محیط زیست هم به باشگاه خبرنگاران گفته‌ است: «این یک امر طبیعی است، چرا که از ابتدای سال شاهد بارش‌های فراوان بودیم که همین امر منجر به حضور بیشتر حشرات در طبیعت شده است. حضور حشرات نشان می‌دهند که یک نوع رفتار طبیعی منجر به پایداری طبیعت می‌شوند. حشراتی همچون پروانه‌ها همیشه در خدمت گیاهان بودند، چرا که یکی ازعوامل گرده افشانی، تولید بذر گیاهی و ذخیره بانک بذری طبیعت هستند.»

در سال‌های پیش با آغاز فصول گرم، پشه‌های سفید فراوان در تهران دیده می‌شدند که مزاحمت زیادی برای شهروندان ایجاد می‌کردند اما به نظر می‌آید نوبت پرواز پروانه‌ها هم بالاخره رسیده است.



تصاویر زیر هم رنگین بانوها در خیابان‌های تهران را نشان می‌دهد ...

پروانه ها در تهران - رنگین بانوها در تهران - رنگین بانو در تهران - بانوهای رنگی در تهران - هجوم پروانه ها به تهران - پروانه ها در پایتخت - چرا پروانه ها به تهران آمدند

پروانه ها در تهران - رنگین بانوها در تهران - رنگین بانو در تهران - بانوهای رنگی در تهران - هجوم پروانه ها به تهران - پروانه ها در پایتخت - چرا پروانه ها به تهران آمدند
کد خبر 223461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =