چمدان: سال 2019 به‌ مناسبت پانصدمین سالگرد درگذشت لئوناردو داوینچی، به نام این نابغه ایتالیایی نامگذاری شده است. از این‌ رو شرکت ایتالیایی Tor Art تصمیم گرفت از مجسمه داوینچی که در میدان اوفیتزی در فلورانس نصب است نسخه‌برداری کند.

اما این نسخه با سایر مجسمه‌های کپی بسیار متفاوت است زیرا بازویی رباتیک مسئولیت ساختن آن را به‌ عهده گرفته است. شرکت Tor Art که در شهر کارارا است، سنگ این مجسمه را از کوه مرمر کارارا استخراج کرد تا بر حساسیت و اهمیت کار بیفزاید. در حقیقت، این همان کوهی است که زمانی‌ رُمی‌ها سنگ مورد نیاز برای خلق مجسمه‌ها و بناهای باشکوهشان را از آنجا تامین می‌کردند.



حتی امروزه هم بسیاری از معماران و هنرمندان جهان برای تهیه ماده اولیه آثارشان به کارارا می‌آیند و برای استخراج مرمر به شرکت تور آرت مراجعه می‌کنند و این شرکت خدمات کاملی از انتخاب قطعه سنگ مرمر تا مجسمه نهایی برای انتقال را به هنرمندان عرضه می‌کند و در این‌ راه از فناوری رباتیک خودکار پیشرفته‌ای بهره می‌گیرد.

پیش‌ از شروع عملیات ساختن مجسمه داوینچی در ابعاد واقعی، شرکت Tor Art نمونه کوچکی از آن را با کمک بازوی رباتیک کوچک‌تری ساخت و وقتی از نتیجه کار رضایت کامل به‌دست آورد، وارد مرحله ساختن نسخه واقعی آغاز شد.

در این‌ راه، نرم‌افزار پیشرفته‌ای به مدد آمد و با پردازش عکس‌های مجسمه میدان اوفیتزی طرح‌های سه‌بعدی دیجیتالی از این مجسمه به‌ وجود آورد. سپس بازوی رباتیک بر پایه این طرح‌ها تراشیدن قطعه مرمر را شروع کرد. با هدف جلوگیری از ترک‌خوردن و گرم‌‌شدن بیش‌از حد سنگ در تمام طول عملیات تراشیدن، آب با جهش بالایی بر سطح سنگ ریخته می‌شد.

پس‌ از پایان عملیات، مجسمه‌سازانی که در این شرکت کار می‌کنند وارد عمل شدند و مجسمه را پرداخت کردند و به‌ این‌ ترتیب، نسخه با کیفیت بسیار بالایی از مجسمه میدان اوفیتزی فلورانس آماده شد.

داوینچی در شمار اولین کسانی قرار دارد که درباره ربات‌ پژوهش کرد که از میان این پژوهش‌ها می‌توان به شوالیه مکانیکی اشاره کرد. هر چند در حال‌ حاضر فقط تحقیقات داوینچی درباره این ربات مکانیکی انسان‌نما در دسترس است اما گفته می‌شود خود او این ربات را ساخته است. اما سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۵ گروهی از دانشمندان رباتیک با گردآوری نوشته‌های داوینچی درباره این ربات، نمونه‌ای مدل از آن را ساختند.

بنابراین می‌توان گفت که ساخت مجسمه‌ای از این نابغه ایتالیایی به‌ دست ربات، جلوه مناسبی از همکاری میان انسان و ربات در هزاره سوم است.

[related-post id="193848"]

[related-post id="201710"]

[related-post id="208507"]

[related-post id="218749"]
کد خبر 223316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =