چمدان: رضا اقتدار در جلسه توجیهی منطقه گردشگری تنگ تکاب که با حضور دبیر شورای هماهنگی شبکه سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور برگزار شد، افزود: فقط اجازه ساخت 75 اکولاژ با ظرفیت هر اکولاژ 4 نفر داده شده است و به هیچ عنوان بحث ویلا سازی و هتل سازی نیست و صاحبان این منطقه نیز این شروط را قبول کرده‌اند.

وی اظهار داشت: آن چیزی که در رابطه با تنگ تکاب صحبت می‌شود، خیلی فراتر از چیزی است که در واقع اتفاق افتاده است. در این منطقه بعد از استعلام سازمان محیط زیست مشخص شد که پروژه در مستثنیات 32 هکتاری در اختیار یکی از اهالی آن محل است که از سازمان درخواست مجوز کرد.

مدیر کل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: پس از بررسی‌های به عمل آمده و تنظیم اساسنامه، سازمان شرایطی را آماده کرد و در اختیار آنها قرار داد از جمله اینکه سرمایه گذار مکلف به اجرای مدیریت یکپارچه در محدوده مستثنیات خود بوده و حق تفکیک سند و فروش عرصه و اعیان را به هیچ عنوان ندارد، ظرفیت برد طرح 300 نفر در روز است و به هیچ عنوان نباید بیشتر از 300 نفر وارد محدوده شوند.

اقتدار گفت: همچنین سرمایه گذار موظف به احداث آبشخور در محدوده پیرامونی مستثنیات با نظر کارشناسان محیط زیست و همچنین اقدامات حفاظتی دیگر شده است.

محمد الموتی دبیر شورای هماهنگی شبکه سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور نیز مسائل و دغدغه‌های سمن‌ها را بیان کرد و گفت: در بحث تنگ تکاب مسائل متعددی از جمله کارشکنی‌های محلی اتفاق افتاده که باعث شده شکایت از سوی انجمن خوزستان شکل گیرد و در حال حاضر ما فقط نیاز به شفاف سازی داریم.

[related-post id="222343"]

به گزارش چمدان، برخی رسانه‌ها از اعتراض فعالان محیط زیست استان‌های کهگیلویه وبویراحمد و خوزستان نسبت به ساخت طرح گردشگری در تنگ تکاب در منطقه حفاظت شده خائیز خبر داده بودند.

عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور پیش از این در این زمینه گفته بود: مجوز سرمایه‌گذاری در منطقه خائیز و تنگ تکاب کاملا قانونی بوده و تمامی سلسله مراتب قانونی و اداری در آن رعایت شده است. بخشی ازجوسازی‌های مطرح شده در برخی رسانه‌ها درباره تنگ تکاب برای متهم کردن دولت به بی‌قانونی است و بنگاه‌های خبری بیگانه نیز مترصد سوء استفاده رسانه‌ای هستند.  بخشی از جوسازی‌ها را نیز گروه‌هایی انجام می‌دهند که به دلیل شفاف‌سازی در محیط زیست رانت‌هایشان حذف شده و منافع خود را از دست داده‌اند.

معاون رئیس جمهوری اضافه کرده بود: در این موضوع مسئولان نیز مقصر بودند چرا که اطلاعات کامل طرح را به اطلاع مردم و رسانه‌ها نرساندند و در نتیجه شبکه‌های داخلی و خارجی به علت اطلاعات ناقصی که درباره تنگ تکاب داشتند واکنش‌هایی نشان دادند.

وی با اشاره به مصوبه سال ۸۷ هیات وزیران که در آن اعلام شده بود در تنگ تکاب مستنثیاتی ۳۲ هکتاری وجود دارد که طبق قانون صنایع رده یک از جمله توریسم را می‌توان در قالب زیستگاه‌ها در آن پیاده کرد گفته بود: این مستنثیات متعلق به همه مردم است و در این چارچوب در آن مجوز سرمایه‌گذاری اکوتوریسم و توریسم زیست محیطی داده شده و سرمایه‌گذار هم در آن مشغول فعالیت است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه کهگیلویه وبویراحمد به دلیل داشتن کوهپایه و دره‌ها مناسب سرمایه گذاری در زمینه اکوتوریسم است ادامه داده بود: دارایی ارزشمند این استان محیط زیست است و باید از آن استفاده اقتصادی شود. بخش اکوتوریسم تاکنون در این استان نادیده گرفته شده و محیط زیست در اقتصاد استان سهیم نشده است.

کلانتری تاکید کره بود: ایجاد زیرساخت‌های اکوتوریسم و توریسم محیط زیست حق منطقه است تا مردم داخل و خارج کشور با حفظ ضوابط و مقررات زیست محیطی از آن استفاده کنند. می‌توان هم محیط زیست استان را حفظ کرد و هم از طبیعت استان در توسعه صنعت توریسم استفاده کرد. توریسم زیست محیطی می‌تواند برای این استان درآمدزا باشد.

منطقه کوه خیز و سرخ (خائیز) در سال ۷۷ با مصوبه شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیربنایی دولت) به عنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوست. این منطقه با مساحت ۳۲ هزار و ۳۳۲ هکتار در غرب کهگیلویه و بویراحمد و مرز این استان با شهرستان بهبهان در استان خوزستان قرار دارد. شاخص‌ترین گونه جانوری این منطقه کل و بز است که با جمعیت بسیار مناسبی در کوهستان‌های خائیز حضور دارند.

[related-post id="194531"]
کد خبر 223265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =