قوانین پلیس برای صدور مجوز فعالیت «هاستل» در ایران | اجازه هاستل مختلط را نمی‌دهیم | توریست‌ها محرم باشند می‌توانند از هاستل استفاده کنند

چمدان: هاستل در تهران یکی از تقاضاهای گردشگران خارجی بود. تقاضایی که سال‌ها به دلیل نبود مجوزهای لازم امکان ایجاد نداشت. با این وجود برخی با دریافت مجوز خوابگاه دانشجویی یا تبدیل هتل‌ و مسافرخانه قدیمی به هاستل درصدد عرضه این تقاضا بودند. پس از مدتی بالاخره مجوز اقامتگاه‌های سنتی راهکاری برای ایجاد هاستل در تهران شد. این روزها تعداد هاستل‌های تهران در حال افزایش است و این زیرساخت گردشگری پس از فشار هتل‌داران برای منع حضور اقامتگاه‌های بوم گردی در عرصه شهر تهران، بالاخره ظرفیت اقامت کم هزینه در تهران را برای گردشگران خارجی ایجاد کرده است.

در بین هاستل‌های تهران برخی نگاه حرفه‌ای‌تر به این حوزه گردشگری دارند و درصدد هستند که فضایی متفاوت و خاص برای گردشگران خارجی ایجاد کنند. اقامت در هاستل به نوعی یکی از سبک‌های سفر محسوب می‌شود که به دلیل ارزان بودن آن مورد علاقه جوانان است.

هاستل های تهران بیشتر در خانه‌های مربوط به دوره پهلوی اول و دوم ایجاد شده‌اند و از فضای معماری این خانه‌ها برای طراحی خود استفاده کرده‌اند. با این وجود هاستل در تهران هنوز گزینه شناخته شده‌ای نیست.

پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ حالا و چندی پس از شکل‌گیری هاستل‌ها در تهران و استقبال توریست‌های خارجی به موضوع این نوع اقامت‌گاه‌های مورد توجه در سراسر دنیا ورود کرده است و صدور مجوز برای هاستل‌ها را مورد تاکید قرار داده است.

سرهنگ تقی افرند در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در ایران مکان‌هایی با نام «هاستل» داریم یا خیر گفت: بله ؛ در ایران هاستل داریم ولی در همان مکان مهمان‌پذیرها هستند و این طور نیست که یک مکان خاصی تحت عنوان هاستل فعالیت کنند.

وی افزود: هاستل یک کلمه خارجی و بین‌المللی است که در کشورهای خارجی به واحدهای پذیرایی یک تکه اطلاق می‌شود و به دلیل اینکه استفاده از هاستل‌ها نسبت به هتل‌ها قیمت پایین‌تری دارد، بسیار پر مخاطب است.

معاون نظارت بر اماکن پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ با اشاره به چرایی فعالیت هاستل‌ها در ایران گفت: خارجی‌هایی که به ایران می‌آمدند به دنبال جایی با نام «هاستل» برای اقامت خود بودند، از آن جایی که ما چیزی به اسم هاستل در ایران نداشتیم این افراد برای اقامت خود سردرگم می‌شدند.

سرهنگ افرند خاطرنشان کرد: در ایران به جای هاستل‌ها، مکان‌هایی با عنوان مهمان پذیر داریم، ما با صحبت‌هایی که با اصناف داشتیم، یک مصوبه در راستای قوانین جمهوری اسلامی برای فعالیت هاستل ها در ایران تصویب کردیم.

وی با اشاره به نحوه فعالیت هاستل‌ها در ایران گفت: قرار بر این شد که مهمان‌پذیرهایی که در تهران یا سطح کشور مجوز دارند و در زیر ساختمانشان هم مکانی برای احداث هاستل دارند با اخذ مجوزهای لازم و راه اندازی هاستل در همان مهمان پذیر، اقدام به درج نام هاستل بر تابلوی مهمان پذیرشان کنند.

معاون نظارت بر اماکن پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ ادامه داد: با این کار هم ما می‌توانیم یک گامی برای جذب توریست داشته باشیم و هم برای اقامت افراد خارجی که در ایران به دنبال هاستل هستند اقدام مثبتی کرده باشیم.

وی با بیان اینکه افراد خارجی و یا توریست‌ها تنها افرادی هستند که می‌توانند از هاستل‌ها استفاده کنند به مهر گفت: شاید این سوال ایجاد شود که توریست‌ها چرا برای اقامت به هتل‌ها نمی‌روند یا اینکه راه اندازی هاستل چه ارتباطی با جذب توریست دارد، در پاسخ باید بگویم که قیمت هاستل‌ها بسیار بسیار کم‌تر از هتل‌ها است و دلیل اینکه هزینه سفر را برای توریست‌ها پایین می‌آورد کمک به جذب توریست می‌شود.

سرهنگ افرند خاطرنشان کرد: قرار است هاستل‌ها برابر با قانون جمهوری اسلامی فعالیت کنند، همان شرایطی که بر هتل‌ها و مهمان‌پذیرها حاکم است بر هاستل‌ها هم حاکم می‌شود و زن و مرد در شرایطی می‌توانند از هاستل استفاده کنند که محرم همدیگر باشند و به هیچ وجه اجازه فعالیت هاستل‌های مختلط در ایران را نمی‌دهیم.

معاون نظارت بر اماکن پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ گفت: مهمان‌پذیرهایی که شرایط ایجاد هاستل را در مهمان پذیرشان داشته باشند می‌توانند به اماکن رجوع کنند و با تأیید صلاحیت و آموزش‌های لازم اقدام به ایجاد هاستل کنند.

[related-post id="201275"]

اما دلاور بزرگ‌نیا در روزهای پایانی مدیریتش بر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در اظهاراتی درباره هاستل‌ها در تهران تاکید کرده بد که مجوزی به نام هاستل نداریم.

بزرگ‌نیا در گفتگویی گفته بود: با استناد به اظهارات اتحادیه هتلداران استان تهران مبنی بر برخورد اداره اماکن نیروی انتظامی با اقامتگاه‌هایی که با تابلو «هاستل» فعالیت می‌کنند گفته بود: ما مجوزی به نام «هاستل» نداریم اما اقامتگاه‌های استاندارد می‌توانند طبق ضوابط موجود مجوز «مهمان‌پذیر» دریافت کنند. اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز از آن‌ها حمایت می‌کند. هرچند که به هر حال طبق ضابطه، با اقامتگاه‌های غیرمجاز از سوی مراجع ذی‌ربط ‌برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. آن‌طور که اتحادیه هتلداران استان تهران هم اعلام کرده اخیرا نیروی انتظامی تابلو «هاستل» برخی از این اقامتگاه‌ها را پایین آورده است.

[related-post id="197210"]

[related-post id="197062"]

[related-post id="186359"]
کد خبر 223198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =