چمدان: محمد قلیزاده مدیرعامل سازمان آتشنشانی تبریز اظهار کرد: با توجه به وقوع آتش‌سوزی گسترده در بازار تبریز و تقارن آن با شب و تعطیلی بازار، کپسول‎ها حتی در صورت قفل نبودن هم پاسخگوی اطفاء حریق نبودند.

وی تاکید کرد: با دریافت گزارش مشاهده دود از بازار تبریز حدود ساعت 22:15، نیروهای آتش نشانی با فاصله زمانی سه دقیقه به محل حادثه رسیدند و شواهدات نشان می‌داد که این آتش‌سوزی از ساعاتی پیش آغاز شده است، اگر بازار تبریز نگهبان داشت و اصناف به موقع اقدام به این کار می‎کردند، شاید حجم آتش‌سوزی و میزان خسارات به این میزان نبود.

وی ادامه داد: با توجه به قدمت بازار تاریخی تبریز و اهمیت آن، سازمان آتش نشانی از سال‎ها قبل اقدام به مجهز کردن بازار به شیرهای هیدرانت‌ کرده است؛ ادعاهای مجهز نبودن خودروهای آتشنشانی را قبول نداریم، اگر این ادعا درست باشد، آتش‌سوزی به این حجم در طول پنج ساعت اطفاء نمی‎شد، چنانچه مشابه این حادثه 10 سال قبل روی داد و عملیات اطفاء آن طولانی‌تر بود.

[caption id="attachment_223098" align="aligncenter" width="622"]کپسول‎های آتشنشانی - بازار تبریز - آتش سوزی بازار تبریز - قفل بودن کپسول آتش نسانی در بازار تبریز مدیرعامل آتش نشانی تبریز: کپسول‎های آتش نشانی برای جلوگیری از سرقت قفل و کلید آن به چند مغازه‌دار در هر راستا و تیمچه داده شده است[/caption]

قلیزاده با بیان اینکه مهم‌ترین مشکلی که عملیات اطفاء حریق را با مشکل مواجه می‌کرد، حضور و تردد بی‌جای مردم بود، گفت: تصور کنید با آن حجم از حضور مردم، آتش نشانان چگونه امدادرسانی کردند، تعدادی از شلنگ‌هایی که بیرون از محل حادثه بودند توسط مردم و تماشاگران باز شده بودند و نیروهای ما مجبور به اضافه کاری و جمع کردن شلنگ‌هایی که مردم بازشان کرده بودند، شدند.

وی گفت: برخی انتظار داشتند تا از هلی‌کوپتر در عملیات اطفاء استفاده شود؛ در حالیکه اصول اطفاء حریق این را نمی‌گفت و با توجه به نوع آتش‌سوزی و وقوع آن در فضای بسته، معماری خاص بازار تبریز و تاریکی شب، امکان خاموش کردن آتش با هلی‌کوپتر نبود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تبریز در ادامه با ارائه توصیه‌هایی به بازاریان به منظور پیشگیری از هر گونه حوادث احتمالی، متذکر شد: اصناف ضمن رعایت نکات ایمنی به هنگام گرم کردن مغازه‌ها و غذاها توسط گاز پیک نیک؛ نسبت به بیمه کردن مغازه‌هایشان اقدام کنند؛ چرا که بیمه برای اصناف مانند نان شب واجب است.

وی با بیان اینکه آتشنشانان با جانفشانی تمام برای اطفاء این حریق تلاش کردند، گفت: خوشبختانه هیچ آتش نشانی در بیمارستان بستری نیست و تعدادی از آن‌ها که دچار دودگرفتگی و مصدومیت‎های جزئی شده بودند در محل حادثه و اورژانس بیمارستان به طور سرپایی مداوا شده و تعدای هم به محل حادثه بازگشتند.

[related-post id="222839"]
کد خبر 223075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =